Un projecte de recerca, una patent i una ‘spin-off’, guardonats amb l’11è Premi UPC a la Valorització de la Recerca

Moment de l'entrega del premi a millor projecte a 'Open Overlay Router'

Descarregar

Moment de l'entrega de la menció al millor projecte a 'Bul Acoustic Wave Modeling'

Descarregar

Moment de l'entrega a la millor patent a Windcrete

Descarregar

Els guanyadors al premi a la millor 'spin-off' Beamagine S.L.

El projecte ‘Open Overlay Router’, del grup de recerca Comunicacions de Banda Ampla; la patent ‘Windcrete. Estructura flotant de formigó prefabricat per a suport d’aerogeneradors’, desenvolupada per Climent Molins, Josep Rebollo i Alexis Campos, del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, i Beamagine, una ’spin-off' sorgida del grup de recerca en Enginyeria Òptica, han estat reconeguts en l’11a edició del Premi UPC de Valorització de la Recerca, convocat pel Consell Social de la UPC.

25/09/2017

El Premi de Valorització de la Recerca del Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), instituït ara fa 11 anys i que es convoca cada dos, distingeix la tasca realitzada pels grups de recerca de la UPC en tres modalitats: millor projecte de transferència de tecnologia, millor patent per la seva aplicació al mercat i millor empresa de base tecnològica o spin-off.

Software de frontera
El projecte té com a objectiu substituir equips de comunicacions especialitzats costosos i complexes per equips de xarxa més genèrics on les funcionalitats de xarxa s’implementen mitjançant una capa de software (softwarització). El projecte, realitzat pel grup de recerca en Comunicacions de Banda Ampla, ha estat desenvolupat per Albert Cabellos, Albert López, Jordi Pallissé, Alberto Rodríguez, Florín Coras i Lorand Jakab, investigadors vinculats a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB).

El jurat l’ha destacat per ser un projecte de desenvolupament de software de frontera en el camp de les comunicacions de xarxes, per la trajectòria de treball del grup de recerca amb empreses líders mundials des del 2012 i per ser de codi obert accessible a altres desenvolupadors. Així mateix, s'ha destacat per haver-se'n fet transferència tecnològica al mercat; de fet s’està utilitzant en molts dels equips informàtics actuals.

En aquesta modalitat també s’ha atorgat una menció especial al projecte ‘Bulk Acoustic Wave Modeling (BAW)’, del grup de recerca Components i Sistemes per a Comunicacions, realitzat per Carlos Collado, Jordi Mateu, Alberto Huetes i Eduard Rocas, investigadors del Departament de Teoria de la Senyal i Comunicacions. El projecte s’emmarca en l’àmbit dels filtres electroacústics i la seva integració en dispositius mòbils (sobretot 4G i 5G), un dels grans reptes tecnològics actuals, ja que suposa l’augment de taxes de transmissió de dades i la reducció del consum d’energia amb un cost raonable.

Windcrete, la millor patent
El premi a la millor patent per la seva aplicació al mercat ha recaigut en el projecte ‘Windcrete. Estructura flotant de formigó prefabricat per a suport d’aerogenerador’, realitzat per Climent Molins, Josep Rebollo i Alexis Campos, investigadors del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental. Es tracta d’una plataforma monolítica flotant, prefabricada en formigó i precomprimida mitjançant armadures actives, per al suport d’aerogeneradors off-shore. Aquesta tecnologia ha estat validada a escala, té l’extensió internacional en diversos països des del 2011 i s’està negociant una prova pilot a escala real als Estats Units.

D'altra banda, el premi a la millor empresa de base tecnològica o spin-off s’ha atorgat a Beamagine, S.L, empresa sorgida del grup de recerca en Enginyeria Òptica, que opera en el marc del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6). Fundada l’any 2016 pel director d’aquest centre, Santiago Royo, i l’investigador Jordi Riu, l’empresa es dedica al desenvolupament, la fabricació, la comercialització i la integració de serveis i productes basats en sensors electroòptics, i en el processament de les seves dades, basant-se en la tecnologia d’imatge LIDAR, desenvolupada pel mateix centre. Aquesta tecnologia ofereix serveis i solucions per a sensors òptics en ambients contaminats (partícules i interferències), la qual cosa permet afrontar oportunitats de mercat en sectors com la robòtica i la seguretat.

El lliurament dels guardons va tenir lloc el 22 de setembre passat, en el decurs de la inauguració del curs acadèmic 2017-2018 de la UPC.