Un sistema que redueix el cost de manteniment de les línies d’alta velocitat, Premi Talgo a la Innovació Tecnològica

La Fundació Talgo ha reconegut la tesi doctoral de Joaquín Irazábal, de l’Escola de Camins de la UPC i del CIMNE, en la XVI edició dels Premis Talgo a la Innovació Tecnològica. El projecte planteja l’aplicació d’un sistema numèric en la mesura del comportament del balast ferroviari, que permetrà reduir la despesa en el manteniment de les vies d’alta velocitat.

22/06/2018

L’estudi guanyador dels Premis Talgo a la Innovació Tecnològica, dotat amb 20.000 euros, és fruit de la tesi doctoral de l’investigador Joaquín Irazábal, del Centre de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE), centre consorciat de la Universitat Politècnica de Catalunya i la Generalitat de Catalunya, i doctorat per la UPC a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB). Irazábal ha centrat la seva tesi doctoral, titulada Numerical analysis of railway ballast behaviour using the Discrete Element Method, en el comportament del balast ferroviari. Concretament, aplica un mètode numèric anomenat Discrete Element Method (DEM), en la reproducció del comportament del balast, que és un material granular que es col·loca sota les travesses de les vies fèrries per donar estabilitat, distribuir la càrrega i combatre l’acció climàtica. El jurat dels premis ha destacat que és un estudi detallat el qual, a la pràctica, permetrà reduir la despesa en la construcció i el manteniment de les vies d’alta velocitat.

El certamen, que aquest any arriba a la seva 16a edició, està adreçat a investigadors d’àrees relacionades amb l’àmbit ferroviari i té l’objectiu d’incentivar la realització de projectes tecnològics que contribueixin a la millora de la seguretat, la qualitat i els costos del sector del ferrocarril. En l’acte de lliurament dels premis, que va tenir lloc el 12 de juny a la seu del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), a Madrid, també es va convocar la XVII edició dels Premis Talgo a la Innovació Tecnològica, a la qual es poden presentar candidatures fins al 28 de febrer de 2019.