Una dècada liderant els projectes de doctorat industrial a Catalunya

Premis Impacte per a dues doctorandes i un doctor de la UPC

Els Premis Impacte del Doctorat Industrial tenen per objectiu visibilitzar l’impacte que ha generat la recerca col·laborativa dels diferents projectes de doctorat industrial, així com apropar aquesta recerca a la ciutadania per identificar reptes (actuals o futurs) i anticipar-ne quin tipus d’impacte generaria. En aquesta edició, tres de les quatre categories dels premis Impacte DI 2012-2022, atorgats durant l'acte de commemoració del 10è aniversari del Pla de Doctorats Industrials, han estat per a dues doctorandes i un doctor de la UPC.

D'una banda, Linh Johansson, doctoranda del grup Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits (BBT) i l'empresa MimetisBio, ha guanyat la categoria Impacte en la Societat. En la categoria Impacte en les Persones, el guanyador ha estat Joel Torres Serra, que va fer la seva tesi doctoral a l'Escola de Camins de la UPC i l'empresa Técnicas Mecánicas Ilerdenses SA. Finalment, Mahsa Pourmohammad Golloujeh, estudiant de doctorat a l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM), ha guanyat en la categoria Nova proposta de projecte de doctorat industrial pel projecte 'Construction and Demolition Waste (CDW) Recycling'.

La UPC encapçala any rere any el rànquing de projectes del programa de Doctorat Industrial a Catalunya, que commemora enguany el 10è aniversari. En aquest temps, s'han desenvolupat a la Universitat 257 projectes, una xifra que representa el 28 % del total de projectes de les universitats catalanes.

04/10/2023

Un any més, la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) torna a liderar els projectes de Doctorat Industrial desenvolupats a les universitats catalanes, amb 25 projectes atorgats el 2022. En total, dels 918 projectes realitzats al llarg dels deu anys de funcionament del programa, 257 corresponen a doctorands i doctorandes de la UPC, una xifra que representa el 28 %.

Al llarg d'aquest temps, el programa ha implicat 228 investigadors i investigadores de la Universitat dirigint tesis doctorals, 96 grups de recerca i 210 empreses, que han donat com a fruit un centenar de tesis doctorals.

Dels bessons digitals a la cibersegurat en la indústria 4.0
Els projectes que es desenvolupen actualment pels doctorands i doctorandes de la UPC en el marc del Pla de Doctorats Industrials inclouen el desenvolupament d'un assistent virtual per als processos industrials, la creació de bessons digitals per a obres d'enginyeria civil i edificacions o l'ús d'algorismes per analitzar els patrons del futbol.

També s'investiguen eines de ciberseguretat per a empreses, la descarbonització de la indústria de l'automòbil , les tecnologies de satèl·lit 6U o l'aplicació de solucions circulars en el sector de la construcció, entre molts altres.

Una dècada transferint coneixement a la indústria

Impulsat pel Departament de Recerca i Universitats, el Pla de Doctorats Industrials celebra una dècada de treball en què ha culminat més de 900 projectes de recerca amb la participació de 600 empreses, les 12 universitats catalanes i 30 centres de recerca. La commemoració d'aquest 10è aniversari ha culminat amb un acte celebrat el 3 d'octubre a la sala Petit Palau del Palau de la Música i que s'ha pogut seguir en directe per YouTube.

A través d'aquesta iniciativa, els doctorands i doctorandes poden participar en un projecte de recerca industrial o de desenvolupament experimental en una empresa o institució, amb un contracte de tres anys i una retribució bruta mínima de 22.000 euros anuals. Les empreses, per la seva part, es beneficien del treball conjunt amb investigadors i investigadores d’alt nivell científic i a l’avantguarda del coneixement, que poden millorar la competitivitat i la internacionalització de l’empresa i ser aliats estratègics de futur.

A la UPC es pot realitzar aquesta modalitat en qualsevol dels 45 programes que s'ofereixen a través de l’Escola de Doctorat. En finalitzar la tesi doctoral, es pot sol·licitar la menció de doctor o doctora industrial.