Una exposició d’arquitectura a la UPC-ETSAB, tret de sortida de la X Biennal Internacional del Paisatge

Descarregar

Projecte 'Queen Elizabeth Olympic Park', guanyador en l'anterior edició del Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba

Lliurament de premis

Divendres, 28 de setembre, a les 20 h, al Petit Palau, tindrà lloc el lliurament dels diversos guardons vinculats a la Biennal. El president de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins, serà l’encarregat de lliurar el premi al guanyador del Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba. Tot seguit, la degana del COAC, Assumpció Puig, lliurarà el Premi Internacional de Projectes d’Escoles d’Arquitectura i Paisatge, i Estanislau Roca, vicerector de la UPC, lliurarà el Master Prize.

Com en anteriors edicions, els assistents podran votar els seus projectes predilectes entre els finalistes, atorgant així el Premi d’Opinió Pública, que lliurarà el president del Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España, Lluís Comerón.

La X Biennal del Paisatge reuneix a Barcelona experts internacionals per debatre a l’entorn de la intervenció en el paisatge des de diferents disciplines. En el marc de la trobada s’atorgaran el Premi Internacional de Paisatge ‘Rosa Barba’, al qual opten nou projectes, i el Premi Internacional Escoles de Paisatge.

25/09/2018

Barcelona acull, del 25 al 29 de setembre, la desena edició de la Biennal Internacional del Paisatge, una trobada d’experts internacionals organitzada conjuntament per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), que comptarà amb diverses activitats, entre elles el lliurament del Premi Internacional de Paisatge ‘Rosa Barba’ al millor projecte o planejament de paisatge projectat durant els darrers cinc anys i l’exposició dels millors treballs d’escoles d’arquitectura del món. Sota el lema ‘Performative nature’, l’edició d’enguany debatrà a l’entorn de la necessitat de tenir paisatges performatius que facin front als reptes actuals des de la perspectiva de l’ecologia, la societat o la política.

Conferència inaugural i exposició a l'ETSAB
El tret de sortida de la Biennal serà dimarts, 25 de setembre, a la seu de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB)  de la UPC, on tindrà lloc la conferència inaugural, a càrrec d'Andrea Kahn, catedràtica del pensament del lloc en la recerca i disseny i fundadora del designCONENT, New York, i de Lisa Diedrich, catedràtica d’arquitectura del paisatge, directora de la Research Platform SLU Urban Futures Swedish University of Agricultural Sciences (SLU), Alnarp/Malmö.

Tot seguit s'inaugurarà l’exposició de treballs d’escoles d’arquitectura d’arreu del món. Dels 69 treballs presentats en aquesta convocatòria, nou universitats dels Estats Units, Noruega, Alemanya, Xina, Nova Zelanda, Canadà, Finlàndia i Escòcia opten al Premi Internacional Escoles de Paisatge, que es lliurarà el 28 de setembre al Petit Palau de la Música, i que permetrà un estudiant de la universitat guanyadora assistir al taller intensiu internacional del Màster d’Arquitectura del Paisatge de la UPC. La mostra dels treballs finalistes, que serà inaugurada a les 13.30 hores pel director de l’ETSAB, Félix Solaguren-Beascoa de Corral, es podrà visitar al vestíbul d’aquest centre (av. Diagonal, 649) fins al 19 d’octubre.

Premi Internacional de Paisatge ‘Rosa Barba’
Un dels plats forts de la Biennal és el Premi Internacional de Paisatge ‘Rosa Barba’, un guardó dotat amb 15.000 euros que s’escollirà entre els nou projectes finalistes d’entre les 232 propostes seleccionades i que es mostraran en una exposició oberta al públic des del 26 de setembre a la seu del COAC (plaça Nova 5, Barcelona).Els finalistes presentaran els seus projectes dijous, 27 de setembre, al Petit Palau de la Música.

Acció reivindicativa, simposi i visites tècniques
El programa de la Biennal es completa amb diverses activitats. Dimecres, 26 de setembre, a partir de les 19 hores, la plaça Nova de Barcelona acollirà la instal·lació ‘POP UP GREEN: l’esperit de l’arbre’, una acció de conscienciació sobre la importància que tenen els abres i en què es formarà un paisatge efímer a partir de 2.000 petites alzines que els ciutadans i ciutadanes podran endur-se per deixar-los a d’altres punts de la ciutat, o bé per fer-los créixer i després trasplantar-los.

Un cop s’hagi plantat l’arbre, es demana fer una fotografia i penjar-la a les xarxes amb l’etiqueta #fempaisatge i georeferenciada. D’aquesta manera, la instal·lació es transformarà en un estudi social, es podran assenyalar les noves ubicacions i així donar visibilitat a tots els espais.

Sota aquesta premissa, la Biennal impulsa també el manifest ‘L’esperit de l’arbre’, per reclamar la necessitat de preservar i reforestar els boscos.

En col·laboració amb la Fundació Mies, el dia 27 s’organitzarà al Pavelló Mies van der Rohe un diàleg entre el jurat del Premi ‘Rosa Barba’ i l’artista nord -americà Spenser Finch.

El dia 28 de setembre, d’altra banda, es realitzarà la jornada teòrica ‘Performative Nature’ al Petit Palau de la Música, un espai de trobada i intercanvi en què experts de tot el món debatran i aprofundiran en la necessitat d’adoptar un activisme ecològic i social en la configuració des hàbitats del futur que permeti impulsar canvis en el camp del paisatgisme des de diferents disciplines.

La Biennal es completa amb diverses exposicions i una sèrie de visites tècniques a diversos indrets i espais de Barcelona, el proper dissabte, 29 de setembre.