Una proposta per millorar la connectivitat de Torre Baró guanya el Premi de disseny d’arquitectura responsable de la UNESCO

Imatge del projecte 'Edges, Satellites, Stations', d'Alba Alsina

Plànol del projecte 'Edge, Satellites, Stations', d'Alba Alsina

Descarregar

Imatge del projecte ´People in motion: In-Transit Architecture for New Production Backgrounds´ realitzat per Mónica Sambade

Descarregar

El projecte ´People in motion: In-Transit Architecture for New Production Backgrounds´ realitzat per Mónica Sambade

Una proposta per millorar la connectivitat de Torre Baró i el disseny d’un pavelló per acollir refugiats a Pla de Palau, a Barcelona, han guanyat el primer i tercer premi, respectivament, en la primera edició de l’UNESCO-UIA & MIDO Student Design Prize for Responsible Architecture. Els projectes han estat elaborats per Alba Alsina i Mónica Sambade, estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC.

29/05/2017

El treball d’Alba Alsina, amb el títol Edges, Satellites, Stations, planteja una fórmula per millorar la connectivitat del barri de Torre Baró de Barcelona i que n’asseguri un futur creixement sostenible. L’estudiant tria aquest indret pel seu emplaçament: ubicat a l’extrem nord de la ciutat i encaixat entre les infraestructures urbanes (autopistes i línies de ferrocarril) i la part posterior del turó de Collserola, Torre Baró és una zona que inicialment havia de ser residencial i que es va convertir en un barri d’autoconstrucció per donar resposta a les necessitats d’habitatges de la immigració de la dècada dels cinquanta i seixanta.

La proposta de l’estudiant de l'ETSAB consisteix en una intervenció multi-escala a Torre Baró que té en compte la mobilitat, l’habitatge, les instal·lacions i la preservació dels recursos naturals tot reforçant la identitat del barri. L’estudiant, tutoritzada pel professor Jaime Coll, planteja dues estratègies d’intervenció: Vores i satèl·lits, que intenta conjugar la mobilitat i el paisatge a través d’una nova línia de bus circular i un sistema de parades que s’integren a l’entorn i milloren el sentit de l’orientació dels usuaris, i Estacions, que planteja tres variacions d’un prototip d’edifici autosuficient que s’aplica en habitatges, una escola vocacional d’arquitectura i un centre esportiu i cultural. El jurat, que li ha atorgat el primer premi, ha valorat “l’atenció a la geografia del lloc i la traducció d'informació integral en un procés de disseny subtil i transmissible”.

L’estudiant Mónica Sambade, per la seva banda, planteja com l’arquitectura pot proporcionar una alternativa a les persones refugiades en el projecte People in Motion: In-Transit Architecture for New Production Backgrounds. El seu treball planteja el disseny d’un pavelló per acollir refugiats ubicat a una zona cèntrica de Barcelona, a la plaça de Pla de Palau, davant del Port Vell. La instal·lació plantejada per l’estudiant té forma de contenidor i està pensada perquè recordi a un dels vaixells barats al port. Es tracta d’un gran espai diàfan que destaca pel seu mètode de construcció, molt senzill i ràpid, com si fos un gran mecano de ferro.

El projecte no fixa com han de viure les persones que l’habitaran, sinó que planteja donar eines constructives perquè siguin elles mateixes les que fixin els seus usos, fins i tot productius. L’estudiant planteja que sigui també un espai obert a la ciutadania i que, a més, sigui desmuntable i recuperable, per tal que la vida de la instal·lació s’allargui i pugui donar resposta a altres situacions d’emergència. L'estudiant, també de l'ETSAB, ha estat tutoritzada pel professor Eduard Bru. El jurat li ha concedit el tercer premi i n’ha destacat el “tractament dels problemes socials i culturals per mitjà de l'arquitectura i l’enginyeria, proposant una solució de disseny escalable”.

Desenvolupament urbà sostenible
Es tracta de la primera edició del Premi de Disseny d’Arquitectura Responsable UNESCO-UIA & MIDO, un guardó promogut per la Comissió d’Educació de la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA) i que té com a objectiu premiar les millors propostes de disseny al voltant de l’arquitectura responsable elaborades per estudiants de les escoles d’arquitectura que han passat pel procés d’acreditació per obtenir el segell de qualitat de la UNESCO i l’UIA.

El premi, dotat amb 5.000 francs suïssos (uns 4.500 euros), reconeix les propostes que millor exemplifiquen els valors recollits a Nova Agenda Urbana de les Nacions Unides, la guia que vol posar les bases del desenvolupament urbà a les ciutats i que va ser elaborada en la conferència sobre Habitatge i Desenvolupament Sostenible Habitat III que va tenir lloc a Quito (Equador) l’octubre de 2016.