Una tesi sobre urbanisme forestal a Flandes, Premi Europeu Manuel de Solà-Morales d’urbanisme

Descarregar

Wim Wambecq, professor i investigador de la Universitat Catòlica de Lovaina, a l'acte de lliurament del Premi

Descarregar

L'acte va ser presentat per Carles Crosas, professor de l’ETSAB i editor del LUB

Imatge del cartell del III Premi Europeu Manuel de Solà-Morales d’urbanisme

L’arquitecte Wim Wambecq, professor i investigador de la Universitat Catòlica de Lovaina (Bèlgica), ha rebut el tercer Premi Europeu Manuel de Solà Morales d’urbanisme de la UPC per la seva recerca doctoral ‘Forest Urbanism in the Dispersed Flemish Territory’. Dues investigacions gestades a la UPC sobre l’urbanisme de Maó i Sant Sebastià també han estat guardonades. L’acte de lliurament del Premi va tenir lloc el 9 de juny, a la Sala de Graus de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i es va poder seguir en directe per YouTube.

29/06/2021

El Premi Europeu Manuel de Solà-Morales d’urbanisme, dotat amb 7.000 euros, reconeix cada dos anys les millors tesis doctorals en el camp de l’urbanisme realitzades a universitats europees. El Premi, que l’atorga el Laboratori d’Urbanisme de Barcelona (LUB), és una iniciativa acadèmica de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) en memòria del seu fundador i director, el professor i arquitecte Manuel de Solà-Morales i Rubió (1939-2012).

La tesi doctoral ‘Forest Urbanism in the Dispersed Flemish Territory’, de Wim Wambecq, professor i investigador de la Universitat Catòlica de Lovaina, a Bèlgica, ha estat la guanyadora del premi en aquesta tercera edició de la convocatòria. Quatre investigacions han rebut una menció especial, i altres quatre han resultat finalistes. Aquest any s’han presentat al Premi 44 treballs de 26 universitats de 12 països europeus diferents.

Dirigida pel professor d’Urbanisme Bruno de Meulder, la tesi de Wambecq investiga com s’ha estès i practicat l’urbanisme paisatgístic al territori flamenc durant els últims anys. Aquesta recerca posa també de manifest les tensions entre la preservació dels boscos a Flandes i el creixement del teixit urbà, i assenyala que la manca de diàleg públic ha acabat donant com a resultat que aquesta sigui una de les regions menys boscoses d’Europa.

Mencions a dues tesis UPC
El jurat del Premi ha decidit atorgar també una menció especial a quatre tesis doctorals: ‘Atles del Port de Maó’, del professor Antoni Vidal Jordi i dirigida per la doctora Magda Mària Serrano, del Departament de Projectes Arquitectònics de la UPC, en què es descriu els usos portuaris, turístics, sanitaris i militars que han marcat el desenvolupament de la capital menorquina. La tesi de Vidal pretén acreditar que Maó és un port que requereix noves fórmules de govern que integrin infraestructures portuàries, turisme i patrimoni en una mateixa xarxa sinèrgica. El jurat distingeix el seu esforç per reconstruir la història de Maó a partir de les infraestructures portuàries i per analitzar les problemàtiques polítiques i econòmiques que han marcat el seu desenvolupament.

Entre els quatre projectes finalistes, s’inclou ‘La Ciudad de Donostia-San Sebastián antes de 1813. Reivindicación de su presencia’. Escrita per l’arquitecte José Javier Pi Chevrot i dirigida pel catedràtic del Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori i professor de l’ETSAB Ángel Martín Ramos, la tesi vol donar respostes a com era Sant Sebastià abans de la quasi total destrucció que va patir l’any 1813 a mans de les tropes anglo-portugueses. Per aconseguir això, s’han cercat plànols, dibuixos i textos antics, rescatats majoritàriament d’arxius francesos. Aquests documents es tradueixen en imatges modelades en 3D per contextualitzar el present de la ciutat i projectar el seu futur. De fet, el jurat elogia l’elecció de les tècniques i metodologies en 3D per recrear tant el passat i el present com el futur d’una ciutat com Sant Sebastià.

L’acte de lliurament del Premi, que va tenir lloc a la Sala de Graus de l’ETSAB i es pot visualitzar a YouTube, va ser presentat pel professor de l’ETSAB i editor del LUB Carles Crosas. El jurat del Premi ha estat presidit per Alberto Ferlenga, arquitecte i degà de la Universitat IUAV de Venècia (Itàlia). La resta del jurat està format pels arquitectes Han Meyer, professor de la Universitat Tècnica de Delft (Països Baixos); Carlos Gómez Agustí, alumni de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Madrid,  i Eulàlia Gómez-Escoda, professora de l’ETSAB.