El primer mapa de capacitats tecnològiques en intel·ligència artificial de l’Estat inclou la UPC i el BSC-CNS

Descarregar

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha identificat les fortaleses espanyoles en intel·ligència artificial en el primer Mapa de Capacitats, que conté informació sobre les institucions públiques i privades que investiguen i treballen en aquest àmbit a l’Estat. Al mapa hi figuren tant la UPC com el Barcelona Supercomputing Center - Centro Nacional de Supercomputación (BSC).

09/10/2019

El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha elaborat el primer Mapa de Capacitats amb informació sobre entitats que investiguen, desenvolupen, utilitzen o presten serveis amb tecnologies de la intel·ligència artificial (IA) a Espanya. Amb aquest mapa es volen fomentar sinèrgies entre les entitats espanyoles i obrir un camí de col·laboració europeu i internacional, identificant i visualitzant les fortaleses espanyoles en aquesta àrea.

En aquest mapa, en què hi figuren tant la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i el Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomutación (BSC-CNS), és una radiografia de l'estat actual de les diferents entitats que componen l'ecosistema d'IA a Espanya.

El mapa és, a més, una peça elemental per al disseny de l'Estratègia Nacional d'Intel·ligència Artificial, que es presentarà abans de gener 2020 i té com a objectiu alinear les polítiques nacionals destinades a fomentar el desenvolupament i l'ús de la IA a Espanya. El mapa mostra les característiques de les entitats que desenvolupen o incorporen serveis d'IA, les tecnologies que són desenvolupades per les entitats d’aquest ecosistema, així com les dades que afecten altres polítiques del Govern, com l'equilibri de gènere en les entitats identificades. El Mapa és, també, un compromís dels estats membres amb la Unió Europea reflectit en el Pla Coordinat de la Intel·ligència Artificial.

Elaboració del mapa
Per elaborar-lo s'han rebut més de 200 aportacions de l'àmbit públic i privat. Aquestes contribucions han estat proporcionades per universitats, organismes públics de recerca, centres tecnològics, pimes i grans empreses, bancs, consultores, asseguradores, ajuntaments i associacions. El resultat final és en un mapa amb 154 entitats legals, que constitueix la primera carta de presentació del desenvolupament i ús de la intel·ligència artificial a Espanya. Una eina que permet reconèixer aquelles àrees prioritàries per a la inversió de les polítiques públiques i per al sector privat.

Llarga experiència en formació i recerca
La UPC té una llarga experiència en formació i recerca en intel·ligència artificial, especialment pel que fa a aplicacions en robòtica, processament de la imatge i de la parla,  tecnologia aplicada a la salut de les persones, la mobilitat urbana i els vehicles autònoms. A més de formar part del BSC-CNS, equipat amb el superordinador MareNostrum, la UPC disposa de dos centres d'investigació relacionats amb la IA: l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI-UPC) i l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre de recerca conjunt amb el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). L’IDEAI concentra més de 50 investigadors a temps complert i 150 doctorands, mentre que l’IRI compta amb 35 investigadors a temps complert, un investigador becat per l’European Research Council (ERC) i 45 doctorands, i té el segell d'excel·lència científica María de Maeztu (2017).

El BSC-CNS, que compta amb més de 500 investigadors en plantilla, aplica la intel·ligència artificial en la recerca en ciències de la vida i ciències de la computació i en aplicacions per a la medicina personalitzada i per a la innovació a la indústria i l’empresa. El centre també compta amb un grup especialitzat en explotar la gran capacitat de càlcul dels superordinadors per treure el màxim rendiment de les tecnologies basades en IA. El juny del 2018 va posar en marxa el clúster MareNostrum CTE-Power 9, que és el primer superordinador d’Europa que compta amb plaques Power 9-VoltaGPU, la tecnologia més puntera que existeix en aquests moments per compaginar la potència de la supercomputació amb les expectatives que ofereix la Intel·ligència artificial.