L’equador del IV Pla igualtat: balanç i noves accions

Estudiants en una aula de la UPC
Descarregar

El Pla contempla accions per incrementar la presència de les dones en els estudis de la UPC

El Pla d’Igualtat de la UPC 2022-26 ha fet balanç en l’equador de la seva execució i s’estima que un 62% de les accions que recull s’hauran implementat en acabar aquest 2023. En aquest temps s’ha dut a terme iniciatives dirigides a sensibilitzar la comunitat envers la igualtat de gènere per motivar un canvi en la cultura de la institució.

13/11/2023

El Pla d'Igualtat impulsa igualment accions destinades a la integració de la igualtat en la presa de decisions i en la carrera acadèmica i professional així com iniciatives per promoure la perspectiva de gènere en la docència i la recerca i per assolir una UPC lliure de violència i de discriminacions, tant de tipus masclista com LGTBIfòbiques.

El Pla contempla també les accions dirigides a incrementar la presència de la dona en els estudis de la UPC. L’objectiu de la paritat als campus és aquí l’horitzó pel qual es treballa en un entorn de canvi social lent, però perceptible. Aquest curs 2023-2024, les dones són el 31% de l’estudiantat de nou ingrés, un percentatge que ha progressat com una tendència positiva al llarg dels darrers cursos.

Una realitat per desafiar
La sensibilització de la comunitat envers la igualtat de gènere té en la formació de les persones un element central de les accions del pla. Així, s’estan fent iniciatives diverses com ara sessions sobre noves masculinitats per a les colles castelleres de la Universitat, cicles de lectura feminista o tallers sobre mesures per a la igualtat LGTBI+. En aquest context, destaca la jornada oberta a la comunitat que acull, el 30 de novembre, la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) sobre els reptes en clau de gènere de l’era digital durant la qual es presentarà una guia per prevenir la violència masclista digital.

Entre altres accions, al llarg d’aquest curs es preveu ampliar la xarxa d’Igualtat als serveis generals i a les UTG per incrementar l’impacte d’aquest aspecte en la comunitat. També s’està elaborant un protocol que facilitarà la implementació de Punts lila a les festes universitàries i està prevista la progressiva adaptació dels lavabos als productes menstruals reutilitzables  o la revisió dels documents administratius per incorporar la referència al no-binarisme o al nom sentit.

Pel que fa a la docència, està prevista la publicació d’una nova guia sobre la introducció de la perspectiva de gènere en la docència, en aquest cas a l’Escola de Camins, i es continuarà impulsant la competència de perspectiva de gènere en el grau, així com a l’informe d’impacte social, ambiental i econòmic dels treballs finals d’estudis.