Viu la Setmana de la Ciència a la UPC

Del 10 al 19 de novembre, la UPC s'omple d'activitats de divulgació científica i tecnològica organitzades amb motiu de la 22a Setmana de la Ciència.

13/11/2017

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) celebra un any més la Setmana de la Ciència amb un ampli programa d’activitats científiques als seus laboratoris. Enguany, la iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) té com a fil conductor el turisme sostenible, amb motiu de la celebració de l’Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, promogut per les Nacions Unides.

Les escoles, facultats i centres de recerca de la UPC proposen un programa d’activitats adreçat al públic en general i, específicament, a l’alumnat de secundària.

A Barcelona, a l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE), estudiants del grau en Enginyeria de l’Energia hi imparteixen el 13 de novembre la conferència ‘Eficiència energètica des de casa a l’hotel’, orientada a divulgar com es pot estalviar energia tant a casa com quan es marxa de vacances. L’EEBE també ha inclòs en el seu programa diferents tallers de construcció de robots LEGO i un workshop per aprendre a construir un vehicle que funciona amb reaccions químiques per als dies 14 i 16 de novembre.

A Manresa, l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) ofereix als centres de secundària la possibilitat d’organitzar un recorregut urbà personalitzat durant tota la Setmana de la Ciència. A càrrec del professor David Parcerisa, director del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central, es tracta d’una iniciativa que vol destacar el valor dels atractius geològics i miners del territori, així com els actius turístics, sota el denominador comú del geoturisme.

El programa d’activitats de l’EPSEM inclou també la conferència ‘Química i salut’, del professor Xavier de las Heras, sobre el paper de la química en l’àmbit de la salut, el 13 de novembre; diferents tallers dels àmbits de les TIC (13 i 15 de novembre); una presentació sobre els principis del funcionament dels rellotges de sol, el 14 de novembre, i una xerrada sobre la vinculació dels pigments minerals i elements de la taula periòdica, també el 14 de novembre.

A Sant Cugat del Vallès, l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) proposa per al 16 de novembre la taula rodona ‘Càmpings, furgos i autocaravanes; és l’arquitectura efímera una solució per al turisme sostenible?’, que aborda la història del càmping com a infraestructura d'acollida sostenible del turista. La sessió serà a càrrec de Ricard Pié, professor a l’ETSAV, i Xavier Martin Tost, professor a La Salle.

A la ciutat de Terrassa, l’Escola d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT)  ofereix als centres de secundària la possibilitat de realitzar diferents tallers vinculats als estudis que imparteix, com ara aprendre el funcionament d’un plató de televisió (15 de novembre); veure en un entorn segur fenòmens relacionats amb l’alta tensió (15 de novembre); descobrir les diferents fonts d’energies renovables (16 de novembre); conèixer les reaccions dels colors entre diferents elements químics (16 de novembre), o bé descobrir les darreres investigacions tecnològiques en l’àmbit de l’enginyeria tèxtil (14 i 16 de novembre). També s’ha programat un taller per comprovar, a través del videojoc Kerbal Space Program, un estudi divertit i aplicat de com es mouen les naus espacials.

També el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) organitza dues conferències en anglès: ‘Animation for feature films and videogames’, a càrrec de l’animador en 3D Lluís Danti, que aborda tasques, projectes i clients d’aquesta feina, i ‘Games Studio roles, publishing models and how to deliver a great pitch!’, en què el professor Liam Patton tractarà sobre la necessitat de realitzar un estudi CEO (chief executive officer), és a dir, un estudi de gestió i administració.

A Vilanova i la Geltrú,  l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) organitza el 16 de novembre la conferència ‘Hi ha turisme sostenible?’, a càrrec del professor David Pino. La xerrada presenta dos projectes, un orientat a promoure un turisme amb el mínim impacte ambiental i l’altre a analitzar com afecta el turisme el canvi climàtic a la Mediterrània.

L’acte d’inauguració oficial de la 22a Setmana de la Ciència és dilluns 13 de novembre, a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), amb la conferència ‘Paradoxes turístiques’, a càrrec del Miquel Puig, director general del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). L’acte inclou la taula rodona ‘El model de turisme a la Catalunya del segle XXI’, organitzada per l'FCRi amb el suport de l'IEC.

En el marc de la Setmana de la Ciència, l’FCRi també organitza el 15 de novembre el Dia de la ciència a les escoles, en el qual investigadors d’arreu de Catalunya imparteixen conferències i col·loquis adreçats a l’alumnat de 4t d’ESO i batxillerat. En aquesta jornada també hi participen investigadors de la UPC, com ara Jordi Llorca, Manuel Moreno, Josep Maria Font, Rita Maria Planas o Guillem Alenya.

Enguany els participants en les activitats de la Setmana de la Ciència poden guanyar premis a través de la campanya del Passaport Científic si s’assisteix a un mínim de 3 activitats adherides a la campanya i s’envien els codis dels cartells, que hi haurà als espais on es realitzin les activitats, a través del formulari del web de Setmana de la Ciència 2017. Finalment, totes les persones que assisteixin a alguna activitat de la Setmana de la Ciència 2017 també podran participar en el concurs Instagram SC17.