Curs pedagògic sobre Sostenibilitat en l'ensenyament universitari

El curs tindrà lloc en línia entre març i maig de 2024

Adreçat al personal docent de les universitats de Unite!, interessat a integrar la sostenibilitat en l’ensenyament

12/12/2023

Unite! convida al personal docent de les universitats de l’aliança, entre ells al de la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) a participar en el curs ‘La sostenibilitat en l’ensenyament’, que tindrà lloc del 8 de març al 17 de maig de 2024, al llarg de sis sessions en línia i en anglès. Els participants hauran d'inscriure's abans del 2 de febrer de 2024.

El curs, organitzat per la Universitat d’Aalto i coordinat pels professors Vilma Kaipainen i Meeri Karvinen, estarà obert per a 10 membres de la resta d’universitats Unite!, preferentment persones que ocupin places de titular i professor i que tinguin coneixements bàsics de sostenibilitat (concepte i dimensions de la sostenibilitat) i dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Als participants acceptats se'ls proporcionarà material per a l'estudi independent si consideren necessària una orientació més profunda amb el tema. L’objectiu del curs és proporcionar coneixements teòrics sobre l'educació per a la sostenibilitat i exemples pràctics que ajudaran a descobrir les maneres pròpies d'integrar la sostenibilitat en les seves classes. Els participants tindran l'oportunitat de debatre sobre l'educació per a la sostenibilitat des de múltiples perspectives. Exploraran el paper de les diferents disciplines en la promoció de la sostenibilitat, les competències clau de la sostenibilitat i com dissenyar activitats d'ensenyament i aprenentatge. Al llarg de les sessions, també reflexionaran sobre els valors i les emocions en l'educació per a la sostenibilitat.

En finalitzar el curs, els participants tindran la capacitat de relacionar la sostenibilitat/el desenvolupament sostenible i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb el seu propi camp temàtic, així com d’identificar i aplicar diferents enfocaments per integrar la sostenibilitat en l'ensenyament en cursos o programes i reflexionar sobre com poden utilitzar-se les competències clau de la sostenibilitat per desenvolupar l'ensenyament i el pla d'estudis en el seu context disciplinari, a banda d’aprendre a considerar el paper dels valors i les emocions en l'ensenyament relacionat amb la sostenibilitat.

La formació inclou tasques interactives individuals i en grup durant i després de les sessions. Els mètodes d'ensenyament i estudi inclouen ensenyament dialògic, debats entre companys, tasques de reflexió, exercicis en grup i treball en un entorn d'aprenentatge virtual. El curs, amb una càrrega de treball estimada de 3 ECTS. Una vegada completat amb èxit el curs, els participants rebran un certificat que indiqui la càrrega de treball i l'equivalència. Els participants que no pertanyin a la Universitat d'Aalto hauran de consultar amb la seva institució d'origen sobre la transferència de crèdits.