Investigadors de 19 universitats europees, a la UPC per crear consorcis

Trobada d'investigadors, a la sala d'actes de la Facultat d'Infromàtica de Barcelona
Descarregar

La jornada, que se centra en la recerca en l’àmbit de la sostenibilitat, ha reunit una setentena d'investigadors i investigadores

Benvinguda als participants a càrrec del vicerector de Recerca de la UPC, Jordi Llorca; el vicerector de Qualitat i Eficiència de la UPM, Alberto Garrido, i el professor de la UPC, Juan Jesús Pérez

Descarregar

Participants a la trobada.

La trobada, promoguda des de les aliances Unite! i EELISA, té lloc a la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) el 30 de novembre i l'1 de desembre.

30/11/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) acull la trobada presencial del 'Matchmaking event' organitzat per les aliances universitàries Unite!, a la qual pertany la UPC, i EELISA. La jornada se centra en la recerca en l’àmbit de la sostenibilitat amb l’objectiu de crear nous consorcis internacionals que presentin propostes a les convocatòries del programa Horizon Europa, especialment en el Clúster 5 (Clima, Energia i Mobilitat) i el Clúster 6 (Alimentació, Bioeconomia, Recursos Naturals, Agricultura i Medi Ambient). Unite! i EELISA agrupen 19 universitats tecnològiques europees i la iniciativa és fruit de la cooperació entre les dues aliances.

El 23 d’octubre passat va tenir lloc una primera trobada en línia. En aquest primer contacte, exploratori, els investigadors van debatre sobre possibles propostes. En la reunió presencial que té lloc ara a la UPC es concretaran els detalls de les diverses propostes sorgides de la reunió preliminar, es formaran els consorcis finals i els participants decidiran quines es presentaran finalment.

Aquestes propostes versaran sobre les següents temàtiques:

• Sistemes fotovoltaics innovadors integrats en la comunitat (HORIZON-CL5-2024-D3-02-06) Processos de renovació poc pertorbadors mitjançant la integració de solucions prefabricades per a edificis energèticament eficients (HORIZON-CL5-2024-D4-01-01).
  • Disseny per a l'adaptabilitat, reutilització i desconstrucció d'edificis, d'acord amb els principis de l'economia circular-Associació Built4People (HORIZON-CL5-2024-D4-02-04).
  • Demostrar el potencial de les solucions basades en la naturalesa i la nova Bauhaus europea per contribuir a uns espais vitals i unes comunitats sostenibles, inclusives i resilients (HORIZON-CL6-2024-BIODIV-02-2).
  • Nous models empresarials i sostenibles per a agricultors i comunitats rurals (HORIZON-CL6-2024-COMMUNITIES-02-2).
  • Millors tècniques disponibles per a recuperar o reciclar productes fertilitzants a partir de matèries primeres secundàries (HORIZON-CL6-2024-*ZEROPOLLUTION-01-2).

"Trobades com aquestes són les que donen sentit a les aliances universitàries en obrir espais per al coneixement, el debat i la construcció de nous projectes", ha explicat el vicerector de Recerca de la UPC, Jordi Llorca. El vicerector Llorca, juntament amb professor de la UPC Juan Jesús Pérez –un dels promotors de la iniciativa dins de Unite!– i Alberto Garrido, vicerector de Qualitat i Eficiència de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) –membre de l'aliança EELISA–, han donat la benvinguda als assistents en l'acte inaugural que ha tingut lloc a la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB).

“La jornada també servirà per intercanviar bones pràctiques i obtenir opinions dels participants en temes de recerca cooperativa, com són la compartició d’infraestructures de recerca o la creació d'iniciatives de doctorat en l'àmbit d'aliança”, explica el professor Juan Jesús Pérez. L'objectiu d'aquesta sessió institucional és doble. D’una banda, Unite! i EELISA volen compartir els seus coneixements i experiències sobre com estan abordant aquests temes. D'altra banda, busquen poder obtenir informació i impressions de primera mà dels investigadors i fer-los partícips del procés de construcció d'ambdues aliances, perquè les eines i iniciatives creades responguin realment a les seves necessitats.