‘La plaça del diamant’, de Mercè Rodoreda, estrena l'U!Reading Club de Unite!

Portada del llibre 'La plaça del Diamant', de Mercè Rodoreda
Descarregar

Ja estan obertes les inscripcions per participar en les trobades del Club de Lectura de Unite!, que s'estrena amb 'La plaça del diamant', de Mercè Rodoreda

La primera trobada del club de lectura universitari internacional tindrà lloc en línia la segona setmana de febrer. Les inscripcions per participar en el Club ja estan obertes.

10/01/2024

Mercè Rodoreda i la seva ‘Plaça del diamant’ han estat l’autora i l’obra escollides per inaugurar les activitats del club de lectura U!Reading Club de Unite!, una iniciativa impulsada des de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i que ha rebut finançament de l’aliança europea Unite! a través del seu fons llavor per a projectes d’estudiants. Martina Massana, estudiant de la UPC, i Carme Fenoll, directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat, juntament amb dos estudiants de les universitats de Grenoble i Aalto, són al darrera de la proposta.

Els estudiants de les nou universitats que formen part de l’aliança ja es poden inscriure per formar part del Club. La primera trobada tindrà lloc en línia la segona setmana de febrer. Els organitzadors han previst que les biblioteques de cada universitat ofereixin als membres del club els llibres que es proposen per als debats, en versions originals o en anglès.

L’equip organitzador seleccionarà textos de diferents cultures i disciplines acadèmiques per exposar els participants diverses tradicions literàries i acadèmiques. La intenció és combinar les propostes de clàssics de la literatura de cada país amb les obres d’autors i autores joves i emergents. Cada mes, es proposarà un llibre d'un dels països de les universitats que formen part de l'aliança i, en les diferents sessions, els membres del Club podran exposar les seves idees i pensaments després de la lectura proposada. S’ha previst convidar a l’autor de l’obra a la sessió sempre que sigui possible i promoure així un debat directe i el coneixement dels autors entre l’estudiantat. L’objectiu de l’equip impulsor és promoure entre l’estudiantat el pensament crític, facilitar l’intercanvi d’idees, debats, recomanacions i experiències en un entorn internacional i no acadèmic. Es tracta de la primera experiència de club de lectura interuniversitari d'abast internacional.

Martina Massana Massip, estudiant del grau en Ciència i Enginyeria de Dades a la UPC, Sacha Zimny (Grenoble, França) i Luísa Cardoso (Aalto, Finlàndia) són els tres estudiants darrere del projecte U!Reading Club. Declaren estar “convençuts que, a través del Club, podem aprendre més sobre altres experiències i cultures”. Amb la posada en marxa d’aquest Club, volen animar els estudiants a “ampliar la seva comprensió i millorar la nostra capacitat d'analitzar i interpretar textos complexos”. Consideren que la literatura és un gran punt de connexió per als estudiants de tota Europa i “una oportunitat increïble per trobar més punts en comú, compartint altres llengües i millorant les nostres habilitats per al pensament crític”, afegeix Martina Massana. Per a la vicerectora de Política Internacional de la UPC, Lourdes Reig, "aquest projecte impulsat des de la UPC, no sols fomenta la lectura, sinó que també teixeix connexions entre cultures i perspectives convertint els nostres estudiants en protagonistes d'una experiència única i internacional que enriquirà, sens dubte, la seva comprensió del món".

L’equip ha previst una estreta coordinació amb les diferents biblioteques universitàries a l’hora de seleccionar els textos així com amb llibreries de referència a cada país, que faciliti l’accés a les obres proposades. En el cas de la UPC, aquesta serà la llibreria Ona Llibres, que compta amb una gran col·lecció d'autors clàssics i actuals de Barcelona i Catalunya traduïts a l'anglès i que té un projecte de revitalització de lectura obert a la Universitat.

Els tres estudiants impulsors de la iniciativa també han previst l’organització d’un acte presencial a Barcelona, coincidint amb la diada de Sant Jordi i des de Biblioteques UPC es mantindrà un catàleg dels textos llegits i debatuts així com les gravacions dels debats, una documentació que, segons explica Martina, “es podrà compartir amb futurs participants i servirà com a recurs de recerca acadèmica i col·laboració”.

* Si vols estar al dia de l'actualitat de l'aliança Unite! subscriu-te al butlletí Let's Unite!. Envia un correu a communication@unite-university.eu