La UPC contribuirà, a través de Unite! i de cinc aliances més, a la definició del Segell de Titulació Europea

Descarregar

Unite! treballarà en la definició del futur Espai Europeu d'Educació

Descarregar

Mariya Gabriel, Comissària Europea d'Innovació, Recerca, Cultura, Educació i Joventut, durant l'anunci del projecte

El projecte, que ha obtingut avui, 31 de gener, el suport i el finançament de la Comissió Europea dins del programa Erasmus+, té com a objectiu millorar el desenvolupament de titulacions conjuntes i el seu reconeixement.

31/01/2023

La University Network for Innovation, Technology and Engineering (Unite!) participarà en el consorci europeu de sis aliances universitàries que ha obtingut el suport de la Comissió Europea per posar en marxa el Segell de Titulació Europea. Aquesta col·laboració universitària transnacional, sense precedents entre les Aliances Universitàries Europees, permetrà a Unite! (de la qual forma part la UPC) i a les altres cinc aliances: Una Europa, 4EU+CHARM-EU, EC2U i EU-CONEXUS, fer realitat el potencial transformador de les titulacions europees. Posant en comú la seva experiència col·lectiva, el consorci treballarà per millorar el procés de desenvolupament de titulacions universitàries conjuntes i el seu reconeixement.

Per a les aliances, el Segell de Titulació Europea és un vehicle únic per impulsar la col·laboració transnacional en l'educació superior europea i per influir positivament en l'atractiu i la competitivitat del sector de l'educació superior europea en l'escenari mundial. El projecte reforçarà, a més, la col·laboració entre les universitats europees, els Estats membres i la Comissió Europea en la cocreació de l‘Espai Europeu d’Educació Superior (EEES).

Per a Daniel Crespo, rector de la UPC i vicepresident de l’aliança Unite!, “la Unió Europea va canviar la vida dels ciutadans i les ciutadanes europees de moltes maneres, però dos aspectes encara restringeixen la llibertat de treball a tot Europa. D’una banda, els títols universitaris no es reconeixen automàticament entre països. Daltra banda, les qualificacions professionals encara estan regulades a escala nacional. Aquest singular consorci de sis aliances ha d’aportar els elements disruptius que contribueixin a superar aquests obstacles i permetin que els titulats i les titulades universitàries europees puguin desenvolupar la seva professió a tots els països de la UE”.

En aquest sentit, el rector s’ha mostrat molt convençut que la Iniciativa d’Universitats Europees “ha de ser un actor clau per al ple desenvolupament de l’EEES. I per això, des de la UPC apostem per ser, a traves de Unite!, universitat impulsora del canvi i la innovació en la construcció del futur de l’educació europea”.

Al llarg d'un any, el consorci del projecte examinarà exhaustivament l'estat dels programes conjunts, analitzarà la seva àmplia oferta i organitzarà activitats estratègiques, tant en l’àmbit nacional com europeu, per facilitar un diàleg obert entre les universitats i els seus legisladors nacionals o regionals. El consorci pretén aprofundir en els reptes que existeixen avui dia en el desenvolupament de programes conjunts i iniciar l'intercanvi de bones pràctiques a nivell europeu. És aquest procés d'aprenentatge mutu entre les parts interessades de tot Europa el que, en última instància, pot conduir al desenvolupament d'estratègies transnacionals per superar aquests obstacles.

El consorci

El consorci que portarà endavant el projecte reuneix 51 institucions d'ensenyament superior de 22 països de tot el continent europeu. Compta amb el suport de 18 ministeris nacionals i regionals responsables de l'ensenyament superior, així com d'agents clau en l'àmbit de l'ensenyament superior, l'acreditació i la garantia de qualitat.

Les universitats participants, com és el cas de la UPC, estan profundament arrelades en els seus respectius ecosistemes, tenen una llarga tradició de col·laboració internacional i un sòlid historial en el desenvolupament de programes conjunts. Representen una comunitat d'estudiants, professionals i personal acadèmic de prop de dos milions de persones, que participarà activament en el projecte.

Unite!

La UPC és una de les nou universitats europees que forma part de Unite!. Aquesta aliança d’universitats tecnològiques treballa amb el suport de la Comissió Europea per impulsar la construcció del futur EEES amb el finançament dels programes Erasmus+ i H2020.

Des de Unite!, la UPC treballa per dissenyar i consolidar un nou model d’universitat europea que ofereix una educació i recerca d'excel·lència enfocada en els grans reptes socials i tecnològics actuals. Les comunitats de les nou universitats desenvolupen i participen en projectes i activitats per a la implantació dels futurs graus europeus o la creació, entre d’altres, d'una Escola Europea de Doctorat al voltant d’àrees estratègiques com ara l’energia sostenible, la intel·ligència artificial, la indústria 4.0 o l’emprenedoria.

Unite! connecta diferents regions europees des d’una perspectiva acadèmica i investigadora que afavoreix la intensificació de la innovació i la transferència del coneixement en un marc multicultural i multilingüe, digital i verd.

Juntament amb la UPC, formen part de l’aliança les universitats següents: Technical University of Darmstadt (TUDa); Aalto University (Aalto); Graz University of Technology (TU Graz); Grenoble INP graduate schools of engineering and management, University Grenoble Alpes (Grenoble INP-UGA); KTH Royal Institute of Technology (KTH); Politecnico di Torino (PoliTO); Universidade de Lisboa (ULisboa) i Wroclaw University of Science and Technology (Wroclaw Tech).