La UPC impulsa la dimensió de recerca de Unite! amb Unite!WIDENING

L’objectiu és augmentar l'excel·lència en la ciència i en la valorització del coneixement de les universitats de l'aliança a través d'una cooperació creixent amb les dues universitats membres de països en vies d'ampliació. Joaquim Minguella és el coordinador del projecte des de la UPC, i un total de 18 membres de la Universitat ja estan treballant en els diferents grups de treball.

25/03/2024

La Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) participarà en el projecte Unite! Widenning juntament amb la resta d’universitats de l’aliança Unite!, liderades per les Universitat de Wroclaw (Polònia) i la Universitat de Lisboa (Portugal), en ser aquests països considerats com a widdening countries (països en ampliació) dins de la UE. Joaquim Minguella és el coordinador del projecte des de la UPC, i un total de 18 membres de la Universitat ja estan treballant en els diferents grups de treball.

Amb “Horizon Europe Widening”, la Comissió Europea pretén reforçar i ampliar la participació en el programa des de països en situació de desavantatge en R&I, en quant a  infraestructures, finançament o la possibilitat de crear xarxes fortes i retenir talents. El projecte Unite! Widening ha estat concebut per esdevenir un fil conductor que ajudi a continuar, per anar més enllà, moltes iniciatives i treballs ja engegats en el sí de l’aliança gràcies al projecte UniteH2020, fins l’horitzó 2028.

El projecte tindrà una durada de cinc anys, amb 13 socis que rebran un finançament total de 4,98 milions d’euros, i dels quals es dedicarà aproximadament 1 milió per dotar beques de doctorats industrials. Segons explica Joaquim Minguella, coordinador del projecte del projecte Widening  a la UPC, “per a la Universitat és una gran oportunitat per ser més visible i competitiva en el conjunt de les institucions d’educació superior europees, per enfortir les seves capacitats de recerca i innovació, i per donar un impuls a la modernització de les carreres professionals”.

El consorci Unite! Widdening està format per les nou universitats de l’aliança, dos parcs, una agència de desenvolupament i una PIME de gestió de la innovació. La ciència, la recerca i l'experiència acadèmica de les universitats es complementen amb l'experiència en innovació, industrial i empresarial dels socis no acadèmics, per assolir els objectius de l'EEI.

El projecte també pretén ser un espai complementari per subratllar i ampliar els resultats del projecte UniteH2020, que va finalitzar el passat desembre de 2023. A partir dels projectes i iniciatives desenvolupades per les universitats en aquest projecte, el nou Unite!Widdening es proposa:

• Augmentar i integrar l'excel·lència en ciència i creació de valor a través d'una cooperació més profunda i geogràficament inclusiva en aliances d'HEI, i particularment en institucions menys intensives en recerca amb focus en països d'ampliació, aconseguint una col·laboració a llarg termini
  • Millorar la competitivitat global i la visibilitat de la HEI d'Europa, creant massa crítica en àrees clau com la transició verda i les àrees de missió Horizon Europe.
  • Èxit de la reforma institucional, actualització i enfortiment de les capacitats d'HEI en la dimensió R&I (poder ser actors de canvi), a través de la col·laboració integrada entre institucions i altres actors en els ecosistemes locals, especialment els situats en països en vies d'ampliació;
  • Carreres de recerca modernitzades en el sector de l'educació superior, interoperables amb altres sectors i millora de la competitivitat global de la recerca en IES mitjançant un fort augment de la massa crítica en termes d'elevació de la qualificació, creació de coneixement i circulació en la transició verda i altres àmbits polítics europeus clau com les Missions Europees.
  • Transició digital accelerada de la dimensió R&I del sector de l'educació superior en tota l'ERA
  • Contribució a la implementació de les accions pertinents de l'Agenda de Política ERA en el sector de l'educació superior.

Per destacar la connexió entre els dos projectes: Unite!H2020 i Unite!Widenning, va tenir lloc una trobada els dies 1 i 2 de febrer a Lisboa (Portugal). A la trobada de Kick-Of van participar, representant la UPC, Joaquim Minguella, Anna Tor, Meritxell Vinyas , Lidia Herrera i Mireia de la Rubia i va servir per definir l'objectiu principal del projecte i les principals activitats que es duran a terme a través dels paquets de treball del projecte

Més informació

Aquestes són les persones de la UPC que hi participen en el projecte: Joaquim Minguella i Lourdes Reig (coordinadors científics), i els PDI/PTGAS: Meritxell Vinyas, Vicenç Alarcón, Josep Bordonau, Anna Rovira, Cristina Areste, Marta Aguilar, Eva Gallardo, Lidia Herrera, Mireia de la Rubia, Cristina Canals, Juan Jesús Pérez, Elisabet Arnó, Jesús Alcober, Anna Tort, Helena Martínez i Xavier Molins.

La llista de països europeus en procés d'ampliació i que poden accedir al finançament del projecte Widenning de la UE són: Bulgària, Croàcia, Xipre, Txèquia, Estònia, Grècia, Hongria, Letònia, Lituània, Malta, Polònia, Portugal, Romania, Eslovàquia i Eslovènia.