Tres laboratoris Unite! treballen per reduir la presència de microplàstics en el medi aquàtic

La investigadora de la UPC, Jasmina Casals, lidera el projecte en el que hi participen el MicroTech Lab (UPC), l'EPM Lab en SIMaP (Universitat de Grenoble-Alpes) i el ChiLab, Laboratori de Materials i Microsistemes (POLITO), que han rebut finançament del Unite! Seed Fund per introduir la microfluídica en la protecció ambiental

10/04/2024

La professora i investigadora del MicroTech Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya Jasmina Casals, lidera un projecte en col·laboració amb els laboratoris EPM Lab en SIMaP (Universitat de Grenoble-Alpes) i el ChiLab, Laboratori de Materials i Microsistemes (POLITO), que té com a objectiu millorar les tècniques actuals de tractament d’aigües residuals mitjançant la combinació de mètodes de separació de microplàstics i nanoplàstics amb eines espectroscòpiques. El projecte és un dels seleccionats per Unite! Seed Fund, el fons llavor de l'aliança, a la qual pertany la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC). L’equip del projecte està format per personal investigador d’aquests centres de recerca com són els investigadors Matteo Cocuzza i Simone Marasso  (POLITO), Laurent Davoust (Grenoble Institute de Tecnologia de Grenoble), l’estudiant de Doctorat de la UPC Amir Mohamdimer i dos estudiants de màster, de Polito i de Grenoble.

En una primera fase del projecte, s'analitzarà l'estat actual de la tècnica buscant estudis en tots els països participants sobre els tipus de microplàstics i els reptes que plantegen. Així mateix, s'identificaran i resumiran les diferents oportunitats de finançament per a aquest tema. L'objectiu és sensibilitzar a les universitats de l’aliança, al sector industrial i al públic sobre els microplàstics abocats en les aigües a través de tallers i comunicació. La proposta finalitzarà amb un pla de treball definit per poder sol·licitar propostes conjuntes de doctorat i per a nous esquemes específics de finançament per a la recerca en aquest àmbit. Per a Jasmina Casals, el nostre objectiu és avançar en el desenvolupament de tecnologies de detecció i sistemes microfluídics per millorar la vigilància ambiental i permetre la detecció i eliminació eficient de microplàstics i contaminants d'algues en fonts d'aigua”.

En l’actualitat, la presència de microplàstics (MP) en el medi aquàtic és una preocupació mundial que amenaça la vida de centenars d’espècies i es considera una de les majors preocupacions sanitàries de les darreres dècades. Per fer front a aquesta problemàtica, diverses tecnologies com els  microfluïds i la nanotecnologia poden ser útils per eliminar els microplàstics del medi aquàtic. La microfluídica podria ser de gran utilitat en aquest àmbit donades les similituds en densitat i grandària dels microplàstics i les cèl·lules, àmpliament estudiades en microfluídica.

Se sospita que l’aigua potable és una font potencial de microplàstics per als éssers humans. A més, existeixen poques investigacions relacionades amb l’eliminació  de  microplàstics en les plantes de tractament d’aigües residuals (EDAR). La majoria d’aquestes plantes de tractament i els procediments estan dissenyats per a l’eliminació de grans quantitats de contaminants, com matèria orgànica o grans sòlids. Els microplàstics presenten partícules, la dimensió de les quals oscil·la entre 1 a 5 μm. Per aquesta raó, es necessiten mètodes més avançats per a l’eliminació d’aquests contaminants.

Segons els investigadors participants en el projecte, els resultats de la recerca de Unite! podrien traslladar-se a empreses espanyoles, que estan mostrant la seva preocupació pels nivells de microplàstics en les aigües que analitzen. A Itàlia, un estudi recent ha revelat que la taxa de components plàstics en l'aigua de molts llacs és molt alta i a França també s'han realitzat estudis recents en aigües naturals on s'ha detectat la presència de quantitats bastant importants de microplàstics en els rius, especialment en els rius Marne, Sena i Oise.