Unite! signa la Declaració de les aliances universitàries demanant un finançament sostenible a llarg termini

Logos d'aliances europees signants de la Declaració

Aliances europees signants de la Declaració

L’objectiu és impulsar el desenvolupament d'aliances universitàries europees i fer-les globalment competitives

02/10/2023

Les 41 aliances d’universitats europees, entre les quals es troba Unite!, de la qual forma part la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC), han signat recentment una Declaració per demanar als Estats membres que donin suport urgent a l'establiment d'un finançament holístic i sostenible a llarg termini per aprofundir la cooperació transnacional de les aliances de les universitats europees. Això permetrà a la Iniciativa Universitària Europea anar més enllà d'un enfocament de projecte a curt termini i oferir la seva visió a llarg termini, innovadora i ambiciosa de les universitats europees.

Segons la declaració, aquest finançament ha d'integrar totes les missions universitàries (educació, recerca, innovació, transferència a la societat) i combinar recursos (Erasmus+, Horizon Europe, Digital Europe, finançament de l'Estat membre, etc.) amb l’objectiu d’impulsar el desenvolupament d'aliances universitàries europees i fer-les globalment competitives. A més, assenyalen que aquest suport necessita, per ser sostenible, d’un instrument de finançament a llarg termini.

Com es va posar de manifest durant el II Fòrum d'Aliances de Barcelona els dies 14 i 15 de setembre, la iniciativa de les universitats europees no és un projecte, sinó un procés de transformació a llarg termini. En aquest context, les aliances de les universitats europees necessitaran recursos tant de la UE com dels Estats membres per garantir una cooperació més sistèmica, estructural i sostenible en tota Europa i per a desplegar tot el seu potencial de transformació. Un finançament que segons la declaració ha d’anar més enllà del model de finançament actual basat en Erasmus+ que s'estén fins a 2028/29.