Unite! tanca la fase pilot i aborda, amb més finançament del programa Erasmus+, una nova etapa

Els membres de l'Steering Committee s'han reunit a Graz.

De l'1 al 3 de novembre, la Universitat de Tecnologia de Graz (TU Graz) ha acollit la reunió del Comité de Direcció (l’Steering Committee) de Unite!, la primera des que la CE va anunciar, el passat juliol, la decisió de finançar l'aliança durant altres quatre anys amb el programa Erasmus+. El professor Juan Jesús Pérez i la professora i vicerectora Lourdes Reig han representat la UPC en aquesta trobada

04/11/2022

A la reunió del Comitè, format per la Secretaria de Unite!, els enllaços de cada universitat membre (els Key Liaison Officers), els responsables dels grups de treball en la nova fase i els representants de l’estudiantat Unite! (agrupats a SURE), es van compartir i debatre detalladament els objectius i projectes d'aquesta nova fase. A la reunió van assistir, per part de la UPC, el Key Liaison Officer, Juan Jesús Pérez i la vicerectora de Política Internacional, Lourdes Reig com a representant del grup de Treball " Strategic Outreach, Impact and Dissemination" que liderarà la UPC.

La proposta de Unite! de ser un motor de tecnologia i innovació per a l'avanç d'una Europa verda i digital va ser aprovada al juliol per la Comissió Europea (CE). Durant els últims tres anys, els grups de treball de l'aliança, amb més de 500 membres actius (professorat, investigadors, personal d’administració i estudiants) han desplegat la fase pilot. Aquesta nova fase a partir de novembre de 2022, es basa en el treball i els projectes ja iniciats i està inspirada i guiada per la Declaració de Missió de l'aliança 2030.

Des de l'aprovació de la nova proposta de la Comissió Europea, les últimes reunions de l’Steering Committee ha tingut lloc a les noves universitats sòcies de l'aliança: Wroclaw Tech va acollir la reunió del Comitè Directiu del 6 al 7 de setembre passat  i ara ho ha fet Tu Graz.

"Una agenda ajustada", comenta la KLO de Tu Graz, Sabine Prem i afegeix: "com un dels dos nous membres de ple dret de la Unite! ens sentim molt honrats d'acollir aquesta reunió que marca el començament d'una nova era per a Unite!. Des de Tu Graz esperem sentir-nos inspirats i inspirar als nostres socis quan treballem junts en un futur brillant de l'ensenyament superior europeu”.

Plans per als pròxims quatre anys

En la nova proposta Unite! fa explícita la seva voluntat de ser una universitat europea model d'innovació, tecnologia i enginyeria que abordi els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) mitjançant una transició digital i verda. Per a aconseguir-ho, l'aliança fomentarà el desenvolupament comunitari ascendent i reforçarà la participació i el compromís dels estudiants en tots els seus grups de treball.

Entre els diversos projectes en els quals l'aliança està treballant, Unite! s’ha compromés a avançar en la implementació del Grau Europeu i en el desenvolupament d'una Escola de Doctorat Europea al voltant de les seves àrees d'enfocament: Energia sostenible, intel·ligència artificial, Indústria 4.0 o Emprenedoria.

Els líders del grups de treball van presentar a Tu Graz els seus programes per als proper anys i van compartir les tasques i projectes que serán avaluats per la CE. També es va acordar una agenda d’esdeveniments destacats per a aquesta nova fase que inclou la celebració d’un Festival d’Estudiants del 29 de juny a l’1 de juliol del 2023 a Lisboa, així com les properes reunions de la comunitat que está treballant en el desplegament de l’aliança, els Unite! Dialogues que tindran lloc a Grenoble (28/2 al 2/3 del 2023); a Wroclaw (19 al 21/9 del 2023) i a Graz (27al 29/2 del 2024). A més, els membres del comitè directiu van debatre sobre la participació dels estudiants a través de SURE! i es van actualitzar les dades sobre el finançament futur de la recerca per a les universitats europees, així com sobre la participació de membres associats.

En la nova proposta, els nou grups de treball, cadascun liderat per una de les universitats associades, continuaran construint el paraigua per a tots aquests projectes que cobreixen les àrees de Gestió, Governança i Garantia de Qualitat (TUDa); Campus Digital (TU Graz); Inclusió, Diversitat i Benestar (ULisboa); Oferta d'Educació Flexible (KTH); Desenvolupament Professional i Formació (Grenoble INP-UGA); PhD per a Recerca, Innovació i Societat (PoliTO); Comunitat d'Innovació Oberta per a Transició Verda (Wroclaw Tech) i Abast estratègic, impacte i difusió (UPC).