Unite! treballa en l’adopció d’un gràfic de coneixement per accelerar el seu creixement en R+I

Tres investigadors en un centre de recerca de enginyeria biomèdica a la UPC
Descarregar

El projecte ha rebut finançament del Unite! Seed Fund per al seu desenvolupament.

L’objectiu del projecte, coordinat des de la UPC pel professor Josep Bordonau, és estrènyer els lligams entre el món acadèmic i l’entorn empresarial. Hi participen grans i mitjanes empreses, com MERCK i Empolis.

17/11/2023

“Connect and Search, Collaborate and Engage!". Amb aquest objectiu Unite! vol ampliar i enfortir els lligams entre el món acadèmic i l’entorn empresarial, impulsant la creació d’una eina de graf de coneixement que ajudi a fer visible tot el potencial de recerca i d’innovació i acceleri així la col·laboració amb les empreses, la societat civil, la indústria i les administracions, socis potencials per a la recerca, la innovació i la docència universitària. El projecte, impulsat des del Work Package 4 de Unite! (Reinforcing academia-business cooperation), que lidera la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), en el marc del projecte Unite! H2020, ha rebut finançament del Unite! Seed Fund per al seu desenvolupament.

Els seus responsables volen avaluar,  amb sis de les universitats Unite! i dos membres associats, les empreses Merck i Empolis una eina que mostri les àrees de coneixement de l’aliança amb l’objectiu de millorar les associacions, els projectes i l'intercanvi de coneixements amb l’entorn. Aquest gràfic de dades recollirà informació sobre les universitats, els investigadors, clústers, publicacions, experiència personal, patents, spin-off, start-up, projectes de recerca, socis tecnològics, etc.

El nostre repte és identificar i transferir la nostra activitat de recerca i  innovació i doctorat, ja siguin coneixements, idees científiques, tecnologies i fer visibles els nostres talents als socis de l’entorn: societat civil, empreses, indústria i administracions.

Professor Josep Bordonau, coordinador del grup de treball.

El projecte, al qual donarà continuïtat l’aliança els pròxims anys des de la Comunitat 8 del projecte Erasmus+, ja va identificar la necessitat de crear una Oficina de Transferència de Tecnologia (OTT) entre els socis de Unite!, com també el valor afegit que per als socis potencials de l’entorn de les nou universitats que formen part de l'aliança, pot tenir treballar amb les comunitats de recerca i innovació de Unite!. Això significa que els socis de cada universitat tindran un major nivell de confiança quan es connectin o siguin recomanats dins de la comunitat Unite!. 'D'aquesta manera, una vegada que puguem visualitzar fàcilment els nostres àmbits de competència, àrees especials de recerca o clústers serà més fàcil i ràpid trobar socis per a una àmplia gamma de projectes i col·laboracions, des de la recerca orientada a l'aplicació fins a la cooperació en l'àmbit de la innovació', afirma el professor Bordonau.

El grup de treball ha identificat una història d'èxit després de la forta col·laboració de la Technical University of Darmstadt (TUDa), amb l'empresa farmacèutica Merk, que buscava una eina potent per a visualitzar i analitzar el coneixement de l'empresa a tot el món. L’empresa ha desenvolupat un programari gràfic de dades que ha estat reconegut pel grup de treball de Unite! com una eina d'innovació i creació de valor amb un gran potencial. Aquest programari es va cedir sota llicència a Empolis (PIME amb seu a Darmstadt). El projecte, que tindrà una durada aproximada de 8 mesos com a pilot d'exploració, se centrarà a avaluar aquesta eina Knowledge Graph i les interfícies amb els sistemes i bases de dades existents en les universitats Unite!. També està previst desenvolupar les guies per a la introducció, ús i difusió de les dades per part de les universitats (camps de recerca i personal de recerca) així com avaluar la integració de la nova interfície en el Metacampus i Agora, les plataformes digitals de l'aliança i fer test amb les parts implicades (universitats i socis col·laboradors).

Després de 5 breus tallers amb Merck i Empolis GmbH en el que han participat també responsables de la UPC, KTH i TUDa, el projecte ha rebut el suport del Fons llavor de l’aliança Unite! Seed Fun. A més, Merck contribuirà amb els seus coneixements tècnics sobre l’eina i Empolis s’encarregarà de l’avaluació de la interfície.