Unite! treballa en la creació de l'Space Tech Unite!

Cartell del programa Space Tech Unite! on es veu la terra i orbitant un satèl·lit

La iniciativa ha rebut finançament a través del Unite! Seed Fund

L'aliança Unite! ha posat en marxa Space Tech Unite!, una xarxa d’universitats i empreses per a la docència sobre l'espai. Hi participen els investigadors de la UPC Adriano Camps, Jordi Gutiérrez i Hyuk Park.

07/11/2023

Unite!, l’aliança d’universitats europees de la qual forma part la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), està treballant en la creació d'una xarxa pionera d'universitats i empreses relacionades amb la docència d'estudis de l'espai: l'Space Tech Unite!. Aquesta iniciativa, que compta amb el suport financer del Unite! Seed Fund, té com a objectiu impulsar la col·laboració i la millora de recursos educatius en l'àmbit de la tecnologia espacial.

Durant els 18 mesos vinents, un equip europeu format per destacats investigadors i professors de les universitats que formen part de l'aliança, entre els quals s'inclouen els professors de la UPC Adriano Camps, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), Jordi Gutiérrez i Hyuk Park, de l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), treballarà per desenvolupar seminaris i cursos compartits. Això permetrà la creació d'una plataforma per a l'ensenyament híbrid, el monitoratge de les experiències d'aprenentatge dels estudiants i l'elaboració de noves estratègies d'avaluació i inclusió d'elements pràctics a la docència híbrida en aquestes assignatures. A més, està prevista l'organització d'una Escola d'Estiu Espacial Europea, que servirà com a punt de trobada i aprenentatge per als estudiants interessats en aquest camp.

El sector espacial està experimentant canvis fonamentals, impulsats per un accés més fàcil a l'espai gràcies al desenvolupament de llançadors i satèl·lits més petits i econòmics. Aquests canvis estan redefinint el paper dels actors tradicionals del sector i donant lloc a noves oportunitats en el mercat laboral. En aquest context, les organitzacions educatives han de proporcionar respostes noves i efectives per satisfer la demanda de professionals amb les competències necessàries per abordar els reptes del sector.

És en aquest marc que un equip d’investigadors d’universitats de l’aliança ha decidit crear una xarxa entre universitats amb estudis relacionats amb l’espai i empreses que permeti als diferents socis aprendre els uns dels altres i millorar i compartir els recursos educatius en aquest àmbit. Aquests ràpids canvis del sector també estan impactant en la docència dels estudiants de grau i postgrau, que proporcionen noves oportunitats d’aprenentatge en l’àmbit de les ciències i l’enginyeria de l’espai. Al mateix temps, moltes empreses estan lluitant per contractar professionals amb les competències necessàries.

Per al professor Jaan Praks, de l'Escola d'Enginyeria Elèctrica de la Universitat d'Aalto, coordinador del projecte, "la nova onada de tecnologia espacial innovadora ens està ajudant a afrontar els reptes globals i construir un món més sostenible. Una àmplia plataforma europea de col·laboració en l'educació ens permet arribar a òrbites més altes, tant en sentit figurat com a real".

Per la seva banda, el professor i director del NanoSat Lab de la UPC Adriano Camps, assenyala que "aquest projecte permetrà confederar recursos docents existents i crear-ne de nous, responent a les creixents necessitats de formació en un sector espacial que abasta diverses disciplines, com les telecomunicacions, l'enginyeria aeroespacial, la informàtica i moltes altres".

El nucli del projecte està format per membres de les universitats participants en l'aliança Unite!, i s'ha ampliat amb la incorporació d'altres universitats europees i institucions i empreses interessades en l'educació de la tecnologia espacial!:

• Jaan Praks, Departament d'Electrònica i Nanoenginyeria, Escola d'Enginyeria Elèctrica, Universitat d'Aalto (Finlàndia)
  • Erik Kerstel, Centre Spatial Universitaire de Grenoble (CSUG), (França)
  • Mathieu Barthelemy, Centre Spatial Universitaire de Grenoble (CSUG) (França)
  • Professor de la Universitat Mykola Ivchenko, Divisió de Física de l'Espai i del Plasma, EECS, KTH (Suècia)
  • Leonardo Reyneri, Departamento de Electrónica y Telecomunicación, Politecnico de Torino (Italia)
  • Adriano Camps, Jordi Gutierrez, Hyuk Park Departament de Teoria del Senyal i Telecomunicacions i Departament de Física de la Universitat Politècnica de Catalunya, UPC-BarcelonaTech, (Espanya)
  • Rodrigo Ventura, Institute for Systems and Robotics, Instituto Superior Técnico, ULisboa (Portugal)
  • Mihkel Pajusalu i Prof. Andris Slavinskis, Facultat de Ciència i Tecnologia, Observatori de Tartu, Universitat de Tartu, (Estònia)
  • Professora titular, Victoria Barabash, Departament d'Informàtica, Enginyeria Elèctrica i Espacial, Universitat Tecnològica de Lule, Kiruna Space Campus (Suècia)
  • Rene Laufer, Lule University University of Technology, Kiruna Space Campus (Suècia)
  • Samuli Nyman, CTO, Arctic Astronautics Ltd. (Finlàndia)