Unite! col·labora amb set universitats d’Ucraïna

Descarregar

Primera trobada presencial dels responsables de les universitats ucraïneses i de l'aliança Unite!

Del 25 al 28 de gener, es reuneixen a la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wrocław (Polònia), representants de les universitats d'Ucraïna i de l'aliança europea d'universitats tecnològiques Unite! per concretar la col·laboració i el pla de treball del projecte.

26/01/2023

Unite!, la xarxa de la qual és membre la UPC, ha convidat set universitats d'Ucraïna a col·laborar amb l'aliança d'universitats a través del projecte 'Transformació verda en les universitats ucraïneses'. La iniciativa rebrà un finançament de 187.550 euros de l'Agència Nacional d'Intercanvi Acadèmic de Polònia i s'executarà fins al 31 de desembre d'aquest any.

Les set universitats ucraïneses que participaran en aquesta primera col·laboració són la Universitat Estatal de Sumy (Сумський державний університет); la Universitat Tecnològica de Dnipro (Національний ТУ "Дніпровська політехніка); la Universitat Nacional de Radioelectrònica de Khàrkiv (Харківський національний університет радіоелектроніки); la Universitat Tècnica Nacional de Lutsk (Луцький національний технічний університе) i la Universitat Politècnica Nacional de Odessa (Національний університет "Одеська політехніка).

El principal objectiu de la iniciativa és incloure la comunitat acadèmica d'aquestes institucions ucraïneses en activitats del programa UNITE! Erasmus+ i, en concret, en el grup de treball 'An Open Innovation Community for the Green Transition' (Cm 8), liderat per la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wrocław (Polònia), també membre de l'aliança Unite!. Un segon objectiu és establir una cooperació permanent entre les universitats ucraïneses i l'aliança Unite!, la qual cosa facilitarà el procés de reconstrucció postbèl·lica del país, a més de constituir un pas important en el procés de la seva integració a la Unió Europea.

"Fer realitat aquest projecte representa una fita en la cooperació entre la universitat europea i les universitats d'Ucraïna", ha afirmat el professor Arkadiusz Wójs, rector de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wrocław. "Considerem aquesta acció com una expressió de solidaritat de Unite! amb la comunitat acadèmica ucraïnesa en aquests moments especialment difícils", ha destacat Wójs.

Amb motiu del llançament del projecte, entre els dies 25 i 28 de gener, tindrà lloc a la Universitat polonesa una reunió entre representants de les universitats d'Ucraïna, representants de Unite! i de la universitat amfitriona. Els participants abordaran, en aquesta primera trobada presencial, l'elaboració i l'aprovació del pla de treball del projecte. Per a Andreas Winkler, secretari general de Unite!, “aquesta trobada ens permet debatre un pla de cooperació i suport en l’àmbit de la protecció del medi ambient i la transició ecològica dins de la reconstrucció d’Ucraïna”.

Cap a la transformació ecològica de les universitats ucraïneses
El projecte abordarà quatre tasques principals. La primera és l'elaboració de normes ecològiques per a les universitats ucraïneses en relació amb les activitats educatives i de recerca, en el camp de l'enginyeria i les ciències tècniques. La segona tasca consistirà en el desenvolupament d'un model de campus ecològic i l'aplicació de normes en l'àmbit de les activitats de recerca i docència i el funcionament del campus.

El projecte també preveu la realització d'un curs de dues setmanes sobre 'Tecnologies verdes per al desenvolupament de la societat ucraïnesa', al qual assistiran estudiants d'universitats ucraïneses i professors de les universitats que formen part de l'aliança Unite!. El curs se centrarà en temes relacionats amb disciplines aplicables a la reconstrucció i la modernització de la indústria i les infraestructures ucraïneses. La tasca final consisteix a desenvolupar i aplicar un sistema de microcertificació per als estudiants ucraïnesos en l'àmbit relacionat amb la transformació ecològica.