Píndoles formatives per al PDI en protecció i comercialització de la recerca

Nou servei d'informació de les patents des de Bibliotècnica

En la mateixa línia de donar suport al PDI en el procés de decisió sobre la conveniència o no de sol·licitar una patent, el Servei de Biblioteques, Publicacions i Arxiu de la UPC, en col·laboració amb l’Oficina de Patents i Llicènciesdel Servei de Gestió de la Innovació, ofereix ajuda en la cerca del que ja s’ha publicat en relació a les possibles invencions.

Mitjançant aquest servei, disponible a l’apartat de Patents del web de Bibliotècnica, un equip de bibliotecaris de la UPC ajuda a fer cerques molt acurades a Derwent Innovation Index (1980-2019), una de les principals bases de dades de patents a escala mundial, integrada dins la plataforma del Web of Science i que conté més de 30 milions d'invencions en més de 65 milions de documents de patents. La base de dades inclou registres de patents de Derwent World Patents Index i Derwent Patents Citation index.

Com escollir la millor estratègia de protecció de la propietat intel·lectual i industrial per comercialitzar la recerca, quins aspectes legals cal tenir en compte per la transferència tecnològica i les diferents vies per portar la tecnologia al mercat són, entre altres, els punts que seran impartits per professionals del àmbit de la transferència de tecnologia. Les sessions s’inicien al Campus de Terrassa i es realitzaran també, de manera itinerant i seqüencial, al Campus Nord partir del 7 de juny, i a l’octubre i al novembre, als campus del Baix Llobregat i Diagonal-Besòs, respectivament.

09/05/2019

El 15 de maig s’inicia al Campus de Terrassa la primera de les píndoles formatives dedicades a la protecció i comercialització dels resultats de la recerca, unes sessions de curta durada i dissenyades per facilitar al personal docent i investigador (PDI) de la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech (UPC) la transferència, amb èxit, dels resultats de la recerca al mercat.

Impulsades per l’Àrea de Recerca i Transferència/CTT, a través del Servei de Gestió de la Innovació, les píndoles constitueix un itinerari formatiu, de 4-5 sessions de curta durada (tres hores), dissenyats segons les àrees de coneixement dels diferents campus per al PDI interessat a posar a l’abast de la societat noves solucions tecnològiques.

Les píndoles o sessions s’impartiran un dia a la setmana i estan dedicades a temes com les estratègies de protecció de la propietat intel·lectual i industrial, de valorització i comercialització i els aspectes legals associats a la transferència de tecnologia, així com els diferents vehicles de transferència: llicències de tecnologia i/o  creació d’spin-off.

La formació anirà a càrrec de professionals de l’àmbit de la transferència tecnològica, tant en la modalitat de patents com en la de software, així com experts en gestió de la innovació, juristes i professionals en les àrees de creació d’empresa, de dins i fora de la UPC. Per part del Servei de Gestió de la innovació, els docents seran Manel Arrufat, responsable d'Emprenedoria i creació d’empreses, i els tècnics de transferència i gestió de llicencies Sonia Touriño i Gerard Margalef. Del sector empresarial, impartiran docència Carles Comes, soci i tècnic de patents de ZBM; Bernabé Zea, soci i agent oficial de la Propietat Intel·lectual de ZBM; Malcolm Bain, advocat i soci de Law Partners; Elisabet del Valle, experta en innovació i CCO d’Onalabs S.L., i Oscar Alegre, advocat i soci d’RCD.

Inscripcions obertes dels primers itineraris: Terrassa i Campus Nord
Les inscripcions als dos primers itineraris ja es poden fer via web.

• Al Campus de Terrassa, les píndoles s’impartiran els dies 15, 22 i 29 maig i 5 de juny, d’11 a 14 hores, a la Sala de Conferències de l’edifici TR1 del Campus de Terrassa (C. Colom, 1).

• Les píndoles s’impartiran també al Campus Nord, els dies 7, 14, 21 i 28 de juny i 5 de juliol, de 10 h a 13 h, a l’Aula Màster (C. Jordi Girona, 1-3, Barcelona).

Els itineraris formatius posteriors tindran lloc al Campus del Baix Llobregat i al Campus Diagonal-Besòs, a partir dels mesos d’octubre i novembre, respectivament.

Capacitació en transferència
Amb aquest itinerari formatiu es dona compliment al ‘Pla d’Acceleració i Transferència de la UPC 2016-2020’, aprovat per la Generalitat de Catalunya a finals de desembre de l’any passat i que inclou, entre d’altres actuacions, l’impuls de la formació en innovació i transferència tecnològica entre el PDI de la UPC per millorar la capacitació d’aquest col·lectiu en aquesta temàtica.

A més, l’entrada en vigor l’abril de 2017 de la Llei de Patents ha suposat un canvi de paradigma en l’estratègia de patents per part de les universitats públiques en desaparèixer l’exempció en el pagament de taxes. En aquest sentit, el Consell de Govern de la UPC va acordar, el 21 de març passat, els criteris per prioritzar i valorar objectivament quines patents de la UPC s’han de finançar o comercialitzar en les diferents fases de protecció. Uns criteris que formen part del contingut de les píndoles per a la protecció i comercialització dels resultats de la recerca.