22 centres educatius trenquen amb els estereotips de gènere en els estudis 'tech', de la mà del programa 'Aquí STEAM UPC'

Un grup de nens i nenes participant en un dels tallers Aquí STEAM UPC

Un grup de nens i nenes participant en un dels tallers 'Aquí STEAM UPC'

La vicerectora Josefina Antonijuan ha donat la benvinguda al professorat dels centres participants
Descarregar

Taller per a mestres i professorat dels centres participants
Descarregar

La primera activitat formativa ha estat un taller per a mestres i professorat dels centres participants

Arrenca la cinquena edició del programa de foment de vocacions tecnològiques ‘Aquí STEAM UPC’, amb la participació de 22 escoles i instituts d’arreu de Catalunya. Durant tot el curs, els centres treballaran com incorporar la perspectiva de gènere a les aules per trencar els rols de gènere i atraure, així, talent femení als estudis científics i tecnològics.

19/10/2023

Apropar als infants l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències, la tecnologia i les matemàtiques a través de la divulgació cientificotecnològica i alhora fer visible el talent femení en aquests àmbits de coneixement. Aquests són els objectius del programa ‘Aquí STEAM UPC’, una iniciativa de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) que arriba enguany a la cinquena edició i en què ja han participat 5.500 alumnes de 63 escoles i instituts de Catalunya.

En aquesta cinquena edició s'hi incorporen al programa 22 centres educatius públics de Barcelona, Berga, Cornellà, Sant Cugat del Vallès, Sant Pere de Ribes i Terrassa, que han iniciat l'itinerari formatiu el 19 d'octubre, amb una sessió al Campus Diagonal Nord de la UPC. La vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, ha donat la benvinguda als mestres i professorat dels nous centres, tot agraint la seva complicitat en el foment de les vocacions STEAM. “La feina que esteu fent a primària i ESO és la llavor de la futura paritat que volem per a la societat”, ha assegurat la vicerectora.

Tot seguit, s'ha dut a terme el primer taller formatiu del programa, 'Organitzar i dinamitzar accions en l’àmbit de les STEAM amb perspectiva de gènere’', una formació que compta amb el suport de Funbrain i que està reconeguda pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya a través de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UPC.

Referents UPC per visibilitzar el talent femení
Un dels pilars del programa és la implicació de professores i investigadores de la UPC, ‘referents UPC’ en diferents àmbits de coneixement que ofereixen als centres xerrades, tallers i altres activitats didàctiques i de divulgació científica i tecnològica.

L'objectiu del programa és fomentar les vocacions científicotecnològiques, especialment entre les noies, amb accions d'orientació i sensibilització que trenquin amb els estereotips i rols de gènere associats a l’enginyeria i la tecnologia i facin visibles nous models i referents femenins en aquests àmbits.

El programa Aquí STEAM UPC compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, i se suma a les diferents accions que promou la UPC, en el marc del Pla de promoció dels estudis i el IV Pla d'Igualtat de Gènere, amb l’objectiu d’atraure el talent femení i corregir els biaixos de gènere.