250 ‘hackers’ fan front a les malalties minoritàries a la UPC, a la hackató #bitsxlaMarató

#bitsxlaMarató
La hackató per les malalties minoritàries és una activitat organitzada per la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, el Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS), el Campus Docent de Sant Joan de Déu, l’associació d’estudiants Hackers@UPC (organitzadors de la HackUPC), l'Institut d'Investigació de Sant Joan de Déu, el Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC i la hackató rarehacks, vinculada al projecte europeu Share4Rare.

Més de 250 persones –entre estudiants, investigadors, professionals dels àmbits de la salut i de la tecnologia i voluntaris– participen, a partir d’aquest divendres i durant el cap de setmana, a la hackató #bitsperlaMarató dedicada a les malalties minoritàries. Equips de quatre persones treballaran durant tres dies al Campus Nord de la UPC, a Barcelona, per resoldre diversos reptes i intentar millorar la qualitat de vida de les persones afectades per malalties minoritàries i el seu entorn.

13/12/2019

Del 13 al 15 de desembre, el Campus Nord de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), a Barcelona, s’omplirà de creativitat, salut i tecnologia per lluitar contra les malalties minoritàries, en una hackató vinculada a La Marató de TV3. Distribuïts en equips interdisciplinaris de quatre persones, estudiants, investigadors i professionals dels àmbits de la salut i la tecnologia treballaran plegats per buscar i desenvolupar solucions a diferents reptes amb què es troben les persones afectades per malalties minoritàries i millorar, així, la seva qualitat de vida i la dels seus familiars.

Els 11 reptes han estat plantejats per les entitats col·laboradores de la hackató –hospitals, centres de recerca, associacions de malalts i empreses– i tenen un vessant tecnològic i un relacionat amb la salut o social. Així, els equips hauran de pensar, per exemple, en com fer més ‘lleugers’ els tractaments que han de rebre els nens i nenes, dissenyant una animació o un videojoc que els ajudi a entendre què els està passant o idear i programar un joc virtual integrat en un braç articulat, tipus ‘Ironman’, que ajudi a immobilitzar i punxar els infants. Els participants també podran apuntar-se al repte d’adaptar i animar el conte de ‘La Cigonya Anyil’ (per poder, per exemple, personalitzar els personatges), una història que explica què implica per a una nena viure amb una germana petita que pateix una malaltia minoritària.

Altres reptes que es plantejaran seran com conscienciar la població, a través de serious games, del fet que tothom pot patir una malaltia que no té un fàcil diagnòstic i dels problemes que això comporta (econòmics, judicials, relacionals, de salut, laborals, etc.). Els jocs seriosos també es plantejaran als equips perquè puguin ajudar a lluitar contra la por a la diferència i donar així valor a la riquesa de la diversitat. Un altre dels challenges plantejats serà com millorar i reduir el temps de diagnòstic de les malalties minoritàries mitjançant l’anàlisi de dades o la millora de la relació persona-màquina o l’aplicació de l’ús de chatbots (un programa que simula una conversa amb una persona utilitzant intel·ligència artificial) per donar resposta a les preguntes dels pacients i dels familiars.

Aplicar eines d’intel·ligència artificial i d’anàlisi i visualització de les dades per millorar el coneixement de l’hemofília adquirida o la malaltia de Dent, o el desenvolupament d’una eina per maximitzar la visibilitat de les persones afectades per malalties minoritàries a través de la geolocalització són els altres reptes proposats per l’organització de #bitsperlaMarató.

A banda dels challenges més tecnològics proposats, #bitsperlaMarató també preveu que els equips participants també tinguin el repte d’aconseguir donatius per la Marató. Podeu consultar tots els detalls dels reptes i les entitats que els han plantejats a: https://www.fib.upc.edu/ca/la-marato#reptes

La hackató, que tindrà lloc a l’Auditori de l’edifici Vèrtex de la UPC i als aularis de l’edifici A6, al Campus Nord de la UPC, a Barcelona (c. Jordi Girona, 13), començarà divendres, 13 de desembre, a les 18 hores, amb la presentació dels reptes. El temps de ‘hacking’ es desenvoluparà entre la tarda de divendres i dissabte, dia 14, durant tot el dia. Diumenge, 15 de desembre, tindrà lloc la ‘Demo Fair’, amb la presentació de les solucions proposades per als diversos reptes.

Xerrades i altres activitats
Durant aquest dies també tindran lloc xerrades a càrrec d’investigadors dels àmbits mèdics i tecnològics sobre la importància de l’enginyeria en la medicina personalitzada, la biotecnologia genètica i l’ètica. També tindran veu les persones afectades per alguna malaltia minoritària, que explicaran el repte que suposa ser minoritari.

El matí de dissabte, el Campus Docent de Sant Joan de Déu plantejarà una activitat d’empatia. Amb el títol ‘A la seva pell’, l’activitat plantejarà als participants el testimoni de quatre persones afectades per una malaltia minoritària per tal d’aproximar-los a la seva realitat i comprendre els reptes que han de fer front en el seu dia a dia i conèixer els recursos i estratègies que utilitzen per poder viure amb la seva condició. Tindrà lloc a l’aulari A6106, de 10.30 a 12 hores.