700 alumnes de primària i secundària mesuren els arbres de Viladecans per quantificar el CO2 que capturen

Un grup de noies d'ESO fent mesures en un arbre al Parc de la Torre Roja de Viladecans
Descarregar

Les mesures que ha fet l'alumnat de primària i ESO al Parc de la Torre Roja de Viladecans permetran obtenir dades per fer una estimació del CO2 que captura l’arbrat urbà

Prop de 700 estudiants d’entre 6è de primària i 2n d’ESO de les escoles i instituts de Viladecans han sortit al carrer el 14 de març per mesurar el perímetre i l’alçària de gairebé 1.300 arbres urbans de la ciutat, amb l’objectiu de quantificar el diòxid de carboni que emmagatzemen. L’acció educativa s’emmarca en un projecte de ciència ciutadana impulsat per la UPC i l’Ajuntament de Vildecans.

14/03/2024

El projecte de ciència ciutadana 'Co-Carbon Trees Measurement' que duen a terme la Universitat Politècnica de Catalunya -  BarcelonaTech (UPC) i l’Ajuntament de Viladecans ajudarà a planificar estratègies urbanes en la lluita contra el canvi climàtic i la reducció d’emissions de diòxid de carboni (CO2). En el marc d’aquest projecte, impulsat pel Campus del Baix Llobregat de la UPC i el consistori viladecanenc, s’ha dut a terme l’activitat de mesures als arbres amb alumnes d'entre 6è de primària i 2n d’ESO, al Parc de la Torre Roja. Aquesta activitat permetrà l’obtenció de dades necessàries per a una estimació el més real possible de la captura de CO2 per part de l’arbrat urbà, i així establir la capacitat de captura d’aquest gas d’efecte hivernacle per a la totalitat de l’arbrat de la ciutat.

Jordi Mazón, tinent d’alcalde i regidor de Foment de la Ciència i la Divulgació Científica de Viladecans, i professor del Departament de Física de la UPC al Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels, ha explicat que les dades obtingudes “són imprescindibles per saber quant lluny s’està de la neutralitat climàtica que planifica la Unió Europea i la qual han d’assolir les ciutats i el continent el 2050. També ha de permetre, per tant, la planificació d’estratègies urbanes per a la lluita contra el canvi climàtic i la reducció d’emissions de CO2”.

L’obtenció de dades s’anirà repetint de forma anual, coincidint amb la commemoració del Dia del nombre Pi, el 14 de març. Es tornaran a fer aquestes mesures en els mateixos arbres, la qual cosa permetrà conèixer la captura de CO2 interanual de l’arbrat de la ciutat. Així es podrà tenir una dada important per saber quant manca per assolir la neutralitat de CO2 i planificar millor les accions futures de cara a assolir aquest objectiu. Les dades permetran també esbrinar més sobre la resposta de l’arbrat i el seu potencial en la captació de CO2, i les condicions meteorològiques anuals. Les dades es posaran a disposició tant dels tècnics municipals com del professorat de les escoles i instituts que participen en el projecte perquè puguin desenvolupar projectes educatius associats.

Mazón, que és coordinador del projecte a la UPC, ha explicat que “es pot replicar a qualsevol campus i població, ja que la seva simplicitat facilita la participació ciutadana. Davant la situació d'emergència climàtica que estem patint, l'impacte social de projectes com aquest esdevé de rellevant importància”. El regidor ha volgut donar les gràcies a la comunitat educativa: “Sense la participació ciutadana no seria possible abastar una quantitat de mesures d’arbrat prou significativa que donessin rigor als resultats obtinguts”, ha afirmat.

El foment de la ciència ciutadana és una de les línies d’acció política que la regidoria de Promoció i Divulgació de la Ciència de l’Ajuntament de Viladecans pretén impulsar.  Viladecans, en la seva Estratègia 2030, té com a missió ser Ciutat Neutra de CO2. Aquest objectiu és compartit per més d’un centenar de ciutats europees. Per arribar a aquesta fita la Unió Europea ha definit el marc de la missió climàtica, la creació de la plataforma de ciutats de les 17 ciutats espanyoles per a la neutralitat de carboni CitiES 2030 i la NetZero EU, en què hi és Viladecans.

Quantificar les emissions de CO2 i la captura d’aquest gas és clau per planificar l’objectiu d’assoliment d’aquesta neutralitat l’any 2030. Les emissions de diòxid de carboni es quantifiquen d’una forma similar arreu, a partir dels consums dels diferents tipus de combustibles associats a la ciutat, en diferents abastaments (directes i indirectes). En canvi, la captura de CO2 als ecosistemes urbans no es coneix d’una forma precisa, sinó que s’ha fet fins ara a partir d’estimacions. El segrest de CO2 per l’arbrat urbà depèn de diversos factors, com el tipus d’arbre, l’edat i les condicions meteorològiques i climàtiques.

Compromís amb la ciència oberta
El compromís de la UPC amb la ciència ciutadana figura al Pla Estratègic 2022-2025 i es desenvolupa al Full de Ruta 2025 de la Ciència Oberta UPC, i també és considerada una de les palanques de la política de compromís social de la Universitat. La ciència ciutadana per definició ha de ser inclusiva, aspecte que forma part del compromís de la UPC de garantir la igualtat d'oportunitats a tots els membres de la comunitat universitària i a tots els àmbits universitaris.

Investigadors de la Universitat han participat o participen en projectes de ciència ciutadana. Consulta el portal de Ciència Ciutadana i coneix els projectes en què es pot participar.