Adhesió de la UPC al Manifest de Ljubljana, en defensa de la lectura

En l'acte ha participat Mihael Kovač, un dels impulsors del manifest

En l'acte ha participat Mihael Kovač, un dels impulsors del manifest

D'esquerra a dreta, Martina Massana, Joan Subirats, Montse Ayats i Carme Fenoll, en un moment de la taula rodona
Descarregar

El periodista Xavier Duran ha presentat el llibre que ha escrit a partir de la residència d'escriptura a la UPC
Descarregar

La UPC s’ha adherit al Manifest de Ljubljana, que defensa la importància de la lectura de nivell superior, com a eina per desenvolupar el pensament analític i crític en l’era digital. L’adhesió s’ha fet pública el 14 de febrer, en un acte a la Biblioteca Gabriel Ferraté en el qual ha participat, entre d’altres, Mihael Kovač, un dels impulsors del manifest.

14/02/2024

El Manifest de Ljubljana, que es va fer públic el 10 d’octubre de 2023, fa una crida a reconèixer la importància permanent de la lectura de nivell superior en l’era digital. La lectura, segons diu el document, exercita la metacognició i la paciència cognitiva, amplia les nostres capacitats conceptuals, entrena l'empatia cognitiva i la perspectiva, habilitats socials indispensables per als ciutadans informats en una societat democràtica.

L’adhesió de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) al Manifest de Ljubljana respon a la voluntat de fomentar la lectura com a eina fonamental per al desenvolupament personal de l'estudiantat; una eina que els exposa a noves idees, perspectives i coneixements, i que enriqueix el seu pensament crític i analític. En aquest sentit, la Universitat considera que la formació integral dels estudiants requereix no només coneixements tècnics, sinó també habilitats de comprensió lectora, síntesi i redacció, que són essencials per a una futura carrera professional d'èxit.

Així mateix, la UPC defensa la lectura com a eina imprescindible per a la recerca i la innovació, i per millorar les habilitats de comunicació escrita i oral necessàries per al desenvolupament professional. A més, perquè pot ser una font d’enriquiment personal, de plaer i de benestar.

El suport de la UPC al manifest s’ha fet públic en un acte, el 14 de febrer, a la Biblioteca Gabriel Ferraté, sota el títol ‘La lectura com a pont entre disciplines: creant comunitat a la UPC’. En l’acte ha intervingut Mihael Kovač, un dels impulsors del manifest, el rector Daniel Crespo, la vicerectora Anna Mujal i el vicerector Jordi Ros. També s’ha presentat el llibre 'Cervells, robots, humans: Apunts d'un UPCnauta', escrit pel periodista Xavier Duran, guanyador de la segona residència d’escriptura UPCArts, i amb pròleg del vicerector Jordi Llorca, que ha anunciat la tercera convocatòria d’aquesta residència.

En el mateix acte, en què s’ha fet esment al llegat que el rector Gabriel Ferraté va fer a la Biblioteca de la UPC, ha tingut lloc una taula rodona en la qual han participat Joan Subirats, exministre d'Universitats; Montse Ayats, coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura; Martina Massana, estudiant de la UPC, així com Carme Fenoll, directora de l'Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC, com a moderadora.

Aquesta adhesió se suma a altres accions i iniciatives que es duen a terme a la Universitat en favor de la lectura, com ara els clubs de lectura, els tallers d’escriptura creativa i d’escriptura periodística, o la col·lecció Diàlegs UPCArts d’Iniciativa Digital UPC a Creative Commons, que posa en relleu l’activitat i recerca de la UPC, incorporant-hi elements humanístics i artístics. Recentment, també s’ha posat en marxa l'U! Reading Club, el primer club de lectura interuniversitari europeu, impulsat per tres estudiants de la UPC, amb l’acompanyament d’UPCArts.