L'arquitectura mil·lenària del Magreb no col·lapsa per estar construïda amb materials tradicionals, segons experts de la UPC

Localitat del Marroc  situada a 100 quilòmetres de l'epicentre del terratrèmol, després del sisme.
Descarregar

Localitat del Marroc situada a 100 quilòmetres de l'epicentre del terratrèmol, després del sisme. Imatge: Montserrat Villaverde @aqababcn / setembre 2023

Alt Atles
Descarregar

Alt Atles. Imatge: Montserrat Villaverde. @aqababcn /setembre 2023

El terratrèmol que ha sacsejat el Marroc ha causat milers de víctimes mortals i ha fet enormes estralls en el patrimoni arquitectònic del país. Els professors de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) de la UPC Montserrat Bosch i Joan Ramon Rosell expliquen que no es pot atribuir el col·lapse de les construccions a la seva antiguitat o als materials tradicionals amb els quals estan fets.

15/09/2023

Els professors Montserrat Bosch i Joan Ramon Rosell, de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), i del Departament de Tecnologia de l'Arquitectura, que tenen experiència en projectes de recerca, docència i cooperació al Marroc, afirmen que “a més de la pèrdua de vides humanes, que ens colpeix, els estralls en el patrimoni arquitectònic, tant vernacular com monumental, són enormes. I hem comprovat amb angoixa que, en general, s'atribueix el col·lapse dels edificis al fet que es tractava d'edificis de terra”.

Ambdós professors, experts en diagnosi i intervenció en els edificis i coneixedors de la construcció de terra, afirmen que “aquest tipus d'arquitectura mil·lenària del Magreb, basada en tècniques i materials que permeten cobrir les necessitats dels seus habitants de manera sostenible, fins i tot des del punt de vista sísmic, no col·lapsa per estar construïda amb materials tradicionals, d'igual manera que l'arquitectura moderna no és garantia de sismoresistència”. Afegeixen que “en les imatges que ens arriben després del terratrèmol, veiem edificis de formigó, amb les armadures a la vista i edificis que estaven en procés de restauració o rehabilitats amb tècniques i materials moderns que també han col·lapsat”.

Així mateix, els experts asseveren que no es pot jutjar el que ha succeït sense fer una avaluació precisa de l'estat dels edificis i de la seva situació prèvia: “Els judicis precipitats, arbitraris o imprecisos que atribueixen el col·lapse de les construccions a la seva antiguitat o als seus materials tradicionals no contribueixen positivament a protegir i conservar l'excepcional patrimoni arquitectònic i constructiu, amb terra, del Marroc”. I afegeixen: “Com a membres de la UPC i de RehabiMed estem disposats a fer difusió, transmetre coneixement i a treballar per la conservació d'aquest valuós patrimoni cultural”.

Vegeu 'Comunicado sobre el terremoto en Marruecos y los daños causados al patrimonio arquitectónico' del Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS).