Assagen un model de sensors per registrar els corrents i les temperatures dels oceans

Descarregar

Els WAVY drifters també permeten fer el monitoratge de les dades que recullen a temps real i de forma remota

S'ha assajat amb els WAVY drifters, a l'Espai Far, a Vilanova i la Geltrú

El Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d'Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la UPC participa en el desenvolupament d’un model de boies amb sensors per registrar els corrents i les temperatures dels oceans. L’ús d’aquests sistemes, que actualment s’estan assajant, serà de gran utilitat científica alhora que permetrà donar a conèixer els indrets més perillosos del litoral i que comporten més riscos als banyistes.

03/02/2020

El Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d'Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) al Campus de Vilanova i la Geltrú treballa des de fa dos anys desenvolupant boies amb més capacitat d'autonomia per poder registrar la temperatura i els corrents dels oceans el màxim temps possible. Les dades recollides per aquests dispositius en forma de boia i de mida reduïda, que s’anomenen WAVY drifters, permetran fer models predictius, que seran de gran utilitat des del punt de vista científic. Recentment, l’equip d’investigadors ha realitzat una campanya d’assajos els prototips creats a la platja del Far de Vilanova i la Geltrú.

Els WAVY drifters desenvolupats i que ara s’assagen, en el marc del projecte europeu Multi-sensor Extra Light Oceanography Apparatus (MELOA) del programa Horizon 2020, milloren els sistemes actuals d’observació i monitoratge de l’oceà. Poden utilitzar-se en diferents ambients marítims, des de mar obert fins a zones costaneres, ribes i zones d’esports aquàtics. Incorporen acceleròmetres i sensors de temperatura i de pressió, i estan dissenyats per submergir-se parcialment amb l’objectiu de reduir l’efecte del vent directe. També estan equipats amb un GPS, de manera que es pot fer el monitoratge de les dades que recullen a temps real i de forma remota.

Els corrents de ressaca, perill a la costa
El control dels corrents marins de superfície i de les seves característiques dinàmiques és important per identificar els llocs en els quals és freqüent la creació de corrents d’arrossegament i mesurar, per tant, el perill que aquests poden suposar per als banyistes. Amb l’ús dels WAVY drifters, els equips de salvament podrien conèixer quins són els indrets més perillosos del litoral i conscienciar a la comunitat dels riscos que comporten.

A banda de la mesura de corrents oceànics, també s’utilitzen per la mesures de corrent al litoral, prop de la costa. Un dels fenòmens de corrents més perillosos a les platges són els corrents de ressaca o corrents de retorn, on la direcció del corrent va mar endins fins a uns centenars de metres. Aquests corrents són un dels principals motius d’accidents a les platges.

Les dades que aporten els WAVY drifters durant les campanyes d’assaig a alta mar serveixen també per calibrar i validar sistemes d’observació terrestre per satèl·lit. És el cas dels programes GEOSS o Copernicus, que estudien els corrents i les temperatures de superfície marina a partir de mediacions per satèl·lit i que necessiten dades de mesurament in situ per validar-ne els resultats.

A la campanya recent, que s’ha fet amb l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, l’Espai Far i on s’ha posat a prova el WAVY Littoral, el dispositiu específic per al control de costes i litorals, s’ha convidat els estudiants de secundària de l’IES Manuel de Cabanyes a avaluar el funcionament del dispositiu.

Segons Joaquin del Río, investigador del SARTI, “els assajos han tingut un doble objectiu: per una banda, realitzar probes reals amb els sensors desenvolupats, verificar el seu correcte funcionament, des del sensor fins la infraestructura de dades que permet el registre i visualització de les trajectòries del sensors, i d’altra banda, conscienciar a la població del perill d’aquests corrents”. D’aquí a uns mesos es realitzaran assajos amb un altre dels dispositiu desenvolupat, el WAVY Oceanics.

En el projecte MELOA hi participa un consorci d’universitats, entitats i empreses, en el qual hi ha la UPC.