Cap a una infraestructura paneuropea de comunicació quàntica segura, amb la participació de l’ICFO

Descarregar

Implementació de QKD per a les comunicacions segures a tota Europa. Crèdits de l’imatge: European Space Agency (ESA)

Un projecte a tres anys vista

El projecte OPENQKD durarà tres anys i tindrà un pressupost de 15 milions d'euros. El seu consorci creat per dur-lo a terme està format per 38 socis de 13 Estats membres i Estats associats al programa Horizon2020, que inclouen fabricants d'equips quàntics, operadors de xarxes, integradors de sistemes, petites i mitjanes empreses, institucions científiques i tecnològiques, universitats, organismes de certificació i estandardització, així com usuaris finals.

L’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) forma part d’un projecte pilot europeu per instal·lar una infraestructura de prova de comunicació quàntica en diversos països. La iniciativa està dirigida per l’Institut de Tecnologia d'Àustria (AIT).

03/09/2019

La Comissió Europea ha anunciat el llançament del projecte pilot Open European Quantum Key Distribution Testbed (OPENQKD), que té per objectiu instal·lar una infraestructura de prova de comunicació quàntica en diversos països europeus. L’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) –institut universitari de recerca adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC)– formarà part d’aquest projecte, el qual buscarà potenciar la seguretat d'aplicacions crítiques en els camps de les telecomunicacions, l'atenció mèdica, el subministrament d'electricitat i els serveis governamentals.

OPENQKD tindrà com a objectiu aconseguir un canvi en la forma en què veiem, entenem i fem servir la comunicació quàntica. A la vegada, també buscarà crear i provar una infraestructura de xarxa de comunicació amb un element quàntic incorporat, utilitzant l’anomenada Distribució Quàntica de Claus o Quantum Key Distribution (QKD, per les seves sigles en anglès), una forma de xifrat ultra segur que permet la transmissió de dades amb un nivell de seguretat molt alt, basant-se en mecànica quàntica. Els resultats del projecte establiran les bases per a una infraestructura de comunicació quàntica paneuropea que utilitzi solucions tant via satèl·lit com terrestre, i que connecti a regions i ciutats europees.

"Després de demostrar amb èxit el concepte bàsic de QKD, la criptografia quàntica ha arribat a un estat madur i estem orgullosos de portar la tecnologia quàntica ara a un nivell de mercat i ser implementat en aplicacions quotidianes", ha explicat Hannes Hübel, científic de l'AIT Institut de Tecnologia d'Àustria i líder de projecte.

Per la seva part, el coordinador de la iniciativa i responsable del Centre de Seguretat i Protecció Digital de l'AIT, Helmut Leopold, ha afegit: "Amb la iniciativa europea OPENQKD, Europa es basa en el seu lideratge en ciència i tecnologia en el sector de les tecnologies quàntiques mitjançant el foment d’una forta cooperació entre la recerca, la indústria i el sector públic per permetre un ecosistema innovador amb la finalitat de crear una nova perspectiva per a la nostra Europa digital segura i construir les bases per a les tecnologies de comunicació de pròxima generació".

Enllaços europeus més propers
La Comissió Europea va triar finançar OPENQKD com a projecte a finançar, després d'una convocatòria de propostes d'Horizon2020 l’any 2018. La seva missió del projecte és desenvolupar una prova pilot o banc de proves experimentals basades en QKD i provar la interoperabilitat dels equips subministrats per diferents fabricants de tecnologies quàntiques. Les activitats de OPENQKD es duran a terme a Àustria, Espanya, Polònia, Alemanya, Països Baixos, Suïssa, França, Itàlia, Regne Unit, Grècia i la República Txeca. El projecte se centrarà en diversos camps claus d'operacions, especialment el sector de telecomunicacions on les dades han d’estar assegurades. També es demostraran i avaluaran altres aplicacions, com la seguretat de les dades mèdiques i de serveis públics, o la transmissió segura de senyals de control a la xarxa elèctrica.

D'altra banda, OPENQKD abordarà el desenvolupament d'un ecosistema europeu per a proveïdors de tecnologies quàntiques i desenvolupadors d'aplicacions. També treballarà per identificar nous casos d'ús mitjançant el suport a les start-ups i a les petites i mitjanes empreses (PIMEs), i oferirà modernes instal·lacions de prova a noves empreses interessades en quàntica. Un objectiu addicional per al projecte serà dissenyar estàndards i certificacions de seguretat per a aquesta infraestructura.

Com a soci del consorci i coordinador del projecte CiViQ, un dels projectes de la Quantum Flagship, l’ICFO utilitzarà la tecnologia desenvolupada pel projecte per implementar un banc de proves de QKD a l’àrea metropolitana de Barcelona, en col·laboració amb socis d'OPENQKD i entitats locals, incloses les agències governamentals. El professor líder de l’ICFO, Valerio Pruneri, coordinador de CiViQ, afirma que "aquesta és una gran oportunitat per a provar els protocols QKD en l'àmbit europeu i veure si aquesta nova tecnologia pot integrar-se fàcilment amb les actuals que s’utilitzen avui per a transmetre informació a tota Europa. La implementació d’aquestes tecnologies significarà un canvi important en les comunicacions segures”.