Les investigadores Carme Torras i Nuria Montserrat, Premi Nacional de Recerca i Premi Talent Jove, respectivament

Descarregar

El Premi Nacional de Recerca ha reconegut la trajectòria de la professora d'investigació Carme Torras

Descarregar

Nuria Montserrat, investigadora de l'IBEC, ha estat guardonada amb el premi Talent Jove

Carme Torras, professora d’investigació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt de la UPC i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), ha estat guardonada ‘ex aequo’ amb el Premi Nacional de Recerca 2020, juntament amb Bonaventura Clotet, referent mundial en la investigació del VIH. El guardó en la categoria de Talent Jove ha estat per a Nuria Montserrat, professora i investigadora ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).

27/10/2021

El lliurament dels Premis Nacionals de Recerca, que atorguen el Govern de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), ha tingut lloc el 26 d'octubre, al Teatre Nacional de Catalunya i l'acte s'ha pogut seguir en directe per YouTube. Aquesta 31a edició del Premi Nacional de Recerca ha reconegut la trajectòria de Carme Torras, professora d’investigació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), des de l’any 1991. També ha estat guardonat el metge i infectòleg Bonaventura Clotet, director de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa i cap del Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol.

El Premi, que té una dotació de 40.000 euros, reconeix la trajectòria d’investigadors i investigadores de diversos àmbits, des de les ciències humanes i socials, passant per les ciències de la vida i de la salut, fins a les enginyeries i ciències experimentals. Carme Torras ha rebut el guardó per la seva investigació sobre intel·ligència artificial (IA) i robòtica assistencial. El jurat destaca la intensa tasca de promoció de l’ètica en l’aplicació de la robòtica i la IA que fa la investigadora, contribuint de forma destacada a la disseminació científica d’aquestes disciplines, tant en l’àmbit escolar com en l’àmbit investigador i acadèmic. Torras és màster en Matemàtiques i Informàtica per la Universitat de Barcelona i la Universitat de Massachussetts i doctora en Informàtica per la UPC.

La recerca de Torras s’ha centrat en la conjunció entre robòtica i IA, creant un nou estil d’enginyeria basat en la biologia i la psicologia que li permet aprofundir en preceptes ètics. A l’IRI, la professora d'investigació treballa en un laboratori de vida assistida amb prototips de robots que ajuden a vestir i alimentar persones amb mobilitat reduïda o a proporcionar entrenament cognitiu per pal·liar el deteriorament en persones d'edat avançada. Segons la investigadora, "el repte de futur és aconseguir establir un centre de referència en tecnologies assistencials sumant els esforços de tots els col·lectius implicats, des de la recerca mèdica i tecnològica, fins al teixit assistencial, social i empresarial. Aquest centre donaria servei al seguit d'entitats que desenvolupen eines i estratègies per millorar la capacitat assistencial del sistema de salut. Els permetria provar, mostrar i educar en la utilització de tecnologia per millorar la vida de les persones".

Al llarg de la seva trajectòria, Carme Torras ha rebut la medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya al Mèrit Científic i Tecnològic (2000). A més, és Fellow de l’Associació Europea per a la Intel·ligència Artificial i de l’Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), i membre numerària de l’Acadèmia Europea i de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. El mes de maig passat, va rebre el Premi Nacional ‘Julio Rey Pastor’ en l’àrea de Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions. El guardó va ser atorgat pel Ministeri de Ciència i Innovació, que va reconèixer les aportacions pioneres de Torras en el camp de la robòtica social.

El guardó en la categoria de Talent Jove ha estat per a Nuria Montserrat, professora i investigadora ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), un centre de recerca consorciat entre la UPC, la Universitat de Barcelona (UB) i la Generalitat de Catalunya. Montserrat ha sigut guardonada per la seva tasca de diferenciació de cèl·lules mare pluripotents humanes i de generació d’organoids, o cultius tridimensionals renals, amb l’objectiu d´estudiar diferents malalties humanes i els seus possibles tractaments. El 2020, va contribuir a la primera recerca d’organoides derivats de cèl·lules mare pluripotents estudiant com reduir la càrrega viral de la infecció per virus SARS-COV-2.

A banda de fomentar el reconeixement social de la ciència i de l’activitat dels investigadors, els Premis Nacionals de Recerca també reconeixen l’activitat de mecenes, empresaris, comunicadors i entitats creadores d’empreses de base científica.