Carme Torras, investigadora de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), Premi Nacional d'Investigació 2020

El Ministeri de Ciència i Innovació ha atorgat el Premi Nacional ‘Julio Rey Pastor’ en l’àrea de Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions a Carme Torras, professora d'investigació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt de la UPC i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).

13/11/2020

El jurat ha posat de relleu la trajectòria de Carme Torras, a qui ha atorgat el premi 'Julio Rey Pastor' en l'àrea de Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions “per les seves aportacions pioneres en l’àrea de la robòtica intel·ligent, a nivell nacional i internacional, i, en especial, en el camp de la robòtica social”. A més, el jurat ha destacat “la seva trajectòria de recerca i la contribució que la seva activitat científica ha suposat per al progrés de la tecnologia i la societat”.

Carme Torras és professora d'investigació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), des de l'any 1991. Màster en Matemàtiques i Informàtica per la Universitat de Barcelona i la Universitat de Massachussetts, respectivament, es va doctorar en Informàtica a la UPC. És experta en robòtica i intel·ligència articial i compagina l'escriptura literària i la recerca científica.

Al llarg de la seva trajectòria ha estat guardonada amb nombrosos premis, entre els quals destaca la medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya al Mèrit Científic i Tecnològic (2000). És Fellow de l'Associació Europea per la Intel·ligència Artificial i de l'IEEE, i membre numerària de l'Acadèmia Europea i de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

Carme Torres destaca que aquest premi és un reconeixement col·lectiu: "al meu grup de treball, que està fent una feina magnífica, als companys de l'IRI al llarg de tants anys, al CSIC, a la UPC, i també a la comunitat científica, i a les dones científiques en particular. Tant de bo aquest sigui el meu granet de sorra perquè la societat valori la ciència com caldria".

A l'IRI, la professora d'investigació treballa en un laboratori de vida assistida amb prototips de robots que ajuden a vestir i alimentar a persones amb mobilitat reduïda o a proporcionar entrenament cognitiu per pal·liar el deteriorament en persones d'edat avançada. Segons la investigadora, "el repte de futur és aconseguir establir un centre de referència en tecnologies assistencials sumant els esforços de tots els col·lectius implicats, des de la recerca mèdica i tecnològica, fins al teixit assistencial, social i empresarial. Aquest centre donaria servei al seguit d'entitats que desenvolupen eines i estratègies per millorar la capacitat assistencial del sistema de salut. Els permetria provar, mostrar i educar en la utilització de tecnologia per millorar la vida de les persones".

Reconeixement a la tasca investigadora
Els Premis Nacionals d'Investigació del Ministeri de Ciència i Innovació reconeixen des de l'any 1982 el mèrit d'investigadors i investigadores de l’Estat que desenvolupen una tasca destacada en àrees científiques de rellevància internacional i que contribueixen excepcionalment a l'avenç de la ciència, a la transferència de tecnologia i al progrés de la humanitat. Els Premis consten de deu modalitats, que abasten diverses àrees de recerca, amb una dotació econòmica de 30.000 euros per guardó. En aquesta convocatòria s'han rebut 100 candidatures.

Enguany, a més de Carme Torras, el Ministeri ha guardonat altres quatre científics i científiques de centres de recerca catalans: Susana E. Narotzky (Universitat de Barcelona), Elías Campo (Universitat de Barcelona), Xavier Querol (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua) i Laura Lechuga (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia)