Com ens movem als campus?

Noia amb una bici del Bicing pel carrer
Descarregar

Noia amb una bici del Bicing pel carrer

El grup de recerca SISCOM de la UPC ha creat una app mòbil (MobilitApp) que prediu el mode de transport en el qual viatgen les persones usuàries, a partir dels sensors del telèfon mòbil. L’app s’ha implementat del 15 al 19 d’abril, al Campus Diagonal Nord, en el marc d’un projecte de ciència ciutadana. Les dades de mobilitat recollides permetran fomentar una mobilitat més sostenible, saludable i segura.

16/04/2024

La prova pilot del projecte MobilitApp, que duu a terme el grup de recerca Smart Services for Information Systems and Communication Networks (SISCOM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), en col·laboració amb el Gabinet d'Innovació i Comunitat (UPC Sostenible) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), s’ha implementat durant una setmana al Campus Diagonal Nord, a Barcelona. Ha permès recollir dades de qualitat en relació amb la mobilitat de l’estudiantat, el PTGAS i el PDI, concretament dels seus trajectes multimodals. L'objectiu final del projecte és millorar la mobilitat de la comunitat UPC a l'hora d'accedir als campus, a partir de l’anàlisi de les dades recollides col·lectivament, sempre respectant la privadesa de dades. El projecte s’inscriu dins les iniciatives de ciència oberta i ciutadana de la UPC.

Com funciona l'aplicació MobilitApp
MobilitApp està desenvolupada per a Android i pròximament també estarà disponible per a IOS. Un cop instal·lada al dispositiu de cada persona usuària i fet el registre pertinent, el sistema prediu el mode de transport emprat a partir de les dades dels sensors (acceleròmetre, magnetòmetre i giroscopi) del mòbil durant els desplaçaments i detecta els canvis en el mode de transport. L’app dibuixa el trajecte multimodal de cada viatge en un mapa i fa una estimació de la pol·lució generada en cada desplaçament. Funciona amb un model de predicció prèviament entrenat pel grup de recerca. Els valors dels sensors per entrenar o dels trajectes multimodals per ser analitzats, es guarden en un fitxer que després és enviat xifrat a un servidor gestionat pel grup SISCOM.

Aquesta campanya intensiva de recollida de dades servirà per entendre millor els patrons de mobilitat de la comunitat UPC, de cara a orientar millor les actuacions als campus en favor de la mobilitat sostenible. El grup, coordinat per la investigadora Mónica Aguilar, professora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), preveu posar en marxa properes campanyes de recollida de dades a partir del setembre.  El projecte neix d’una col·laboració amb l’ATM per estudiar els fluxos de mobilitat de la ciutadania.

Veure l'entrevista a la professora Mónica Aguilar a YouTube