Comunicat en relació a les darreres informacions sobre el projecte a la CACI de Badalona

La UPC fa el següent comunicat amb relació a les darreres informacions sobre el projecte a l'antiga fàbrica CACI de Badalona.

05/02/2024

L’Ajuntament de Badalona va anunciar el passat divendres que desisteix del projecte d’ubicar un centre d’innovació gestionat per la Fundació CIM de la UPC a la fàbrica CACI.

En primer lloc, volem agrair la confiança que l’Ajuntament de Badalona va dipositar en la nostra universitat quan, el gener de 2022, ens va contactar per demanar-nos definir una proposta per a l’edifici emblemàtic de la CACI, sota la premissa que fos un projecte que contribuís a la transferència de tecnologia cap al sector productiu de Badalona i a la formació i sensibilització de la seva ciutadania en l’àmbit de la digitalització i la indústria 4.0, de la mà del centre CIM-UPC.

Des de llavors i fins al juny de 2023 hem treballat intensament per fer realitat un projecte innovador, de governança compartida i generador d’aliances que implicava situar Badalona en el mapa dels ecosistemes locals d’innovació.

Dos anys després, amb molta feina feta i 3 milions d’euros de finançament extern compromesos per a aquest projecte d’innovació per part del Ministerio de Ciencia i Universidades, ens assabentem pels mitjans de comunicació que l’Ajuntament renuncia al projecte i al finançament. I ho fa dos mesos abans de la data límit que Ajuntament i Universitat havíem pactat a la reunió mantinguda el passat 24 de novembre, en la qual el nou govern municipal ens va comunicar la decisió de reduir de manera substancial la seva participació en el finançament. Ho fa, a més, menystenint els contactes que la UPC estava realitzant amb institucions supramunicipals, que haguessin pogut ajudar a donar l’impuls final que el projecte necessitava.

El camí recorregut a Badalona ens deixa valuosos aprenentatges i també sòlides aliances amb el seu teixit econòmic i social. Voldríem agrair la predisposició i la complicitat que hi han tingut entitats referents com l’Institut de Recerca dels Germans Trias i Pujol, l’Institut Guttmann, la Fundació Laboral de la Construcció i el Fablab Badalona, entre d’altres, així com el tracte respectuós i professional que hem rebut sempre de la ràdio i televisió de Badalona en informar del projecte. Amb tots ells continuarem treballant i col·laborant.

També voldríem agrair a totes les persones que han participat des del primer moment d’aquest viatge, i de la feina feta, que ha estat molta, i de qualitat. Personal polític i tècnic de l’Ajuntament de Badalona i de les seves entitats de promoció econòmica i industrial vinculades.

El projecte del centre CIM-UPC i el de la UPC continua amb força. A través de la fundació CIM, la UPC fa recerca i innovació en l’àmbit de la Indústria 4.0, un sector que Catalunya no pot més que potenciar en un moment en què s’està fent una aposta per la reindustrialització del país. Les darreres crisis ho han evidenciat: els països més industrials són més resilients a les crisis, siguin aquestes cícliques o puntuals.

Alhora, la UPC continuarà present al nord de Barcelona, ampliant la seva activitat al Campus de Diagonal-Besòs i col·laborant al projecte del hub audiovisual de Tres Xemeneies, en estreta col·laboració amb els municipis del Barcelonès Nord, i amb la màxima predisposició per a iniciar nous projectes al servei de la ciutadania del territori. I ho farem posant per davant els nostres valors: compromís social, esperit cooperatiu, professionalitat, sentit crític, sostenibilitat i veracitat, portant per senyera l’atracció de talent, de tot arreu, de casa i de fora, fent honor a l'etimologia de la paraula “Universitat”(Universitas): tot, sencer, universal.