El Consell de l'Estudiantat de la UPC: 30 anys de representació estudiantil

El rector, Daniel Crespo, amb els membres del CDE al 30è aniversari del consell

El Consell de l'Estudiantat de la UPC ha celebrat el seu 30è aniversari amb un acte institucional divendres, 19 d'abril, a la Sala d'actes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).

19/04/2024

30 anys representant l'estudiantat de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), que actualment són 30.437 estudiants de 17 centres docents. El Consell de l'Estudiantat (CdE) , l'òrgan de representació, assessorament i defensa dels interessos de l’estudiantat de la UPC, ha celebrat aquest curs tres dècades d'història, una trajectòria en què ha portat la veu del col·lectiu als òrgans de govern i ha impulsat iniciatives per a la millora de la vida universitària.

Revivint fites històriques

L'acte oficial de commemoració del 30è aniversari del CdE s'ha dut a terme el 19 d'abril a la sala d'actes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), al Campus Diagonal Sud de Barcelona.

En aquest acte, s'han reviscut algunes de les fites que ha assolit aquest òrgan al llarg del seu recorregut, com ara la creació de les delegacions d'estudiants, l'adaptació al Pla Bolonya i la LOU, o la definició del protocol dels punts liles. Cada una d'aquestes fites s'ha representat amb una peça que ha format part d'un trencaclosques del logotip del 30 aniversari del Consell, imprès en format 3D pel FABLab de l'Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT). També s'ha fet un reconeixement a la tasca dels excoordinadors i les excoordinadores que han representat el CdE durant aquests trenta anys i s'ha comptat amb testimonis que han reviscut l'experiència.

En l'acte, conduït per Marc Cases, estudiant del doble grau de Periodisme i Ciències Polítiques a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), hi han participat també la vicerectora de Docència i Estudiantat, Anna Mujal, i el director de l'ETSEIB, Enric Fossas.

Altaveu de les demandes del col·lectiu

La tasca del Consell és clau per recollir les demandes de l'estudiantat i poder incorporar la seva visió en les polítiques que s'executen. I és que aquest òrgan està present al Consell de Govern, al Claustre Universitari i al Consell Social de la UPC, però també en òrgans externs, com ara el Consell de l'Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) i el Consejo de Estudiantes Universitario del Estado (CEUNE).

La Mesa de Coordinació del CdE està formada per cinc estudiants que s'hi dediquen de forma voluntària: Paula Gutiérrez, coordinadora de Política Universitària; Àlex Cerrato, coordinador de Secretaria; Guillem Altimiras, coordinador de Tresoreria; Gerard Bosch, coordinador de Política Externa, i Esteve Torrents, coordinador de Comunicació. A través d'aquestes coordinacions, el Consell vehicula la seva activitat, que va des de donar suport a les diferents delegacions d’estudiants en escoles i facultats en l'organització d'actes, a participar en els òrgans en què tenen representació, passant per la gestió d'iniciatives com les Beques d'Aprenentatge.

Els membres de la Mesa estan convençuts de la necessitat de la tasca que realitza el CdE. El Gerard Bosch assimila aquesta experiència amb la participació política: "Estic interessat en la política i la universitat és com una població amb un minialcalde i miniregidors que la volen fer millors", un vessant que també interessa al Guillem Altimiras: "Anar a classe està molt bé, però necessitem altres punts de vista de la universitat". Per la seva banda, a l'Àlex Cerrato també el satisfà participar en el Consell, igual que a la Paula Gutiérrez, que ja havia experimentat la representació estudiantil a l'institut. "La meva motivació és que els i les estudiants puguin tenir una experiència millor a la universitat”, explica l'estudiant, que ho veu com una bona manera "de fer vida universitària".

La vicerectora de Docència i Estudiantat, Anna Mujal, que havia format part del consell quan era estudiant, valora la participació en aquest òrgan "perquè permet veure la Universitat des d’altres perspectives, construir col·lectivament i formar-se”. Per a la vicerectora, la relació institucional de la Universitat amb el CdE és molt important: "No podem fer polítiques sense tenir en compte la seva opinió", assegura.