L'1 d'abril finalitza el termini per presentar obres al Premi UPC de Ciència-Ficció Miquel Barceló

Retrat del professor Miquel Barceló, artífex del Premi UPC de Ciència Ficció, que ara durà el seu nom
Descarregar

El nom del professor Miquel Barceló s'incorpora al Premi UPC de Ciència Ficció en homenatge a la seva figura

Més de 2.200 obres presentades

L’abril de l’any 1991, coincidint amb el 20è aniversari de la UPC i per primera vegada en una universitat espanyola, es va convocar el primer Premi UPC de Novel·la Curta de Ciència-Ficció, impulsat pel Consell Social de la UPC, en el marc del programa de dinamització cultural i artística. Es tractava d’una convocatòria de caràcter molt obert, en què es podia presentar qualsevol narració inèdita, tant en català com en castellà, que s’ajustés al gènere de la ciència-ficció. Per facilitar la presentació d’originals, es va optar per la novel·la curta, d’unes cent pàgines.

L’èxit de la primera convocatòria va afavorir que l’any 1992 s'optés per internacionalitzar el premi i acceptar també originals en anglès. El certamen es va convocar anualment sense interrupcions fins a l’any 2010, en què va passar a la periodicitat biennal que té en l’actualitat.

El Premi UPC de Ciència-Ficció s’ha consolidat com un dels certàmens referents a l’Estat espanyol en aquest àmbit. Des de la seva creació, s'han presentat a la convocatòria més 2.200 obres, amb un interès creixent per aquest gènere, tal com demostra el fet que l'edició del 2020 batés el rècord de participació, amb 136 obres presentades.

El Consell Social de la UPC convoca el 26è Premi UPC de Ciència-Ficció, un guardó d'àmbit internacional que des d'aquesta nova edició porta el nom del professor Miquel Barceló, impulsor i ànima del guardó, en record a la seva figura. El termini de presentació d'obres finalitza l'1 d'abril del 2022.

17/03/2022

El 26è Premi UPC de Ciència-Ficció Miquel Barceló que convoca el Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) reconeix obres inèdites d'aquest gènere, escrites en català, castellà, anglès o francès. El termini de presentació d'originals finalitza l'1 d'abril de 2022, a les 14 h.

S'atorgarà un premi de 2.000 euros i, si s'escau, una menció especial honorífica, així com una menció especial honorífica a la millor narració presentada per una persona de la comunitat UPC. A més, l'obra guanyadora s'editarà i publicarà en format digital i en format paper, en una edició conjunta entre la UPC i l'editorial Apache Libros, dins de la col·lecció 'Biblioteca de Ciencia Ficción en Español'. El jurat està format majoritàriament per persones vinculades a la UPC i relacionades amb el gènere de la ciència-ficció.

Bases Premi UPC de Ciència-Ficció Miquel Barceló 2022

Homenatge a Miquel Barceló

A partir d'aquesta edició, el Premi UPC de Ciència-Ficció incorpora el nom del professor de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) Miquel Barceló, impulsor i ànima del guardó, que tant va fomentar el gènere de la ciència-ficció a la Universitat i, en general, a Catalunya, al llarg de tres dècades.

Doctor en informàtica, enginyer aeronàutic i diplomat en Energia Nuclear, Barceló va ser coordinador del programa de doctorat en Sostenibilitat, Tecnologia i Humanisme de la UPC. Va destacar també com a editor, traductor i escriptor, així com per la seva faceta de divulgador científic.

Miquel Barceló i altres membres de la UPC van impulsar el 1991 una sèrie d'accions per "acostar el món de les lletres a l'estudiantat de la UPC", en paraules del mateix professor, i, per fer-ho, "el camí més natural era la ciència-ficció", afirmava. Així va néixer el Premi UPC de Ciència-Ficció, la col·lecció de ciència-ficció de la UPC –formada actualment per més de 9.500 documents, entre novel·les, còmics i pel·lícules– i una nova associació d'estudiants, anomenada 'Units per la Ciència-Ficció'.

Amb aquestes accions, la UPC ha esdevingut una de les universitats pioneres a fer servir la ciència-ficció com a element que complementa i consolida la formació científica i humanística. En aquesta línia, el Premi és una de les iniciatives més consolidades, a la qual s'han sumat d'altres, com el curs MOOC ‘Tecnociència i Ciència-Ficció: de King Kong a Einstein’ o l'edició del material Física i ciència-ficció. La projecció del premi es posa de manifest també amb activitats com la participació de la UPC en el 33è Saló Internacional del Còmic de Barcelona el 2015 o la col·laboració amb la Fundació Sitges Festival Internacional de Cinema de Catalunya per a l'edició del 2018.