La comunitat universitària de la UPC lamenta la mort del professor Miquel Barceló

Descarregar

Miquel Barceló, en una imatge del 2010

Descarregar

Miquel Barceló, acompanyant el rector Gabriel Ferraté, a la visita que van realitzar el 1991 a Virginia Tech (Estats Units). Font: Memòria Digital UPC

La UPC lamenta la pèrdua del professor Miquel Barceló, doctor en informàtica, enginyer aeronàutic i diplomat en energia nuclear, docent de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) i impulsor del Premi UPC de Ciència-Ficció.

24/11/2021

Miquel Barceló va ser durant molts anys professor a la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) des de la seva creació, el 1976, i va ser coordinador del programa de doctorat sobre sostenibilitat, tecnologia i humanisme de la UPC.

Barceló també va destacar com a editor, traductor i escriptor, especialitzat en ciència-ficció. De fet, va ser una de les figures més representatives de la literatura d'aquest gènere i l’impulsor del Premi UPC de Ciència-Ficció, que convoca el Consell Social de la Universitat des del 1991 i que a partir de l'edició 2022 portarà el nom de Miquel Barceló.

Més enllà de la ciència-ficció, va ser un reconegut divulgador científic en àmbits tan diversos com l'aeronàutica, la intel·ligència artificial, la robòtica o la informàtica, entre molts d'altres, exercint de docent en diferents institucions.

Com a editor, la seva carrera ha estat lligada a l'editorial Penguin Random House, on va dirigir la col·lecció NOVA, especialitzada en relats i novel·les de ciència-ficció. L'any 1996, l'Asociación Española de Fantasía y Ciencia Ficción li va concedir el Premio Gabriel a la tasca d'una vida.

Ha estat l'autor de diferents obres: ‘El otoño de las estrellas’ (Novel·la curta, 2001) i ‘Testimoni de Narom’ (Novel·la curta, 1998 i guanyadora del desaparegut premi ‘Juli Verne’ de Ciència-Ficció d’Andorra), ambdues escrites amb Pedro Jorge Romero; l’assaig ‘Ciencia ficción: Guía de lectura (1990), reeditada i revisada 25 anys després; l’antologia ‘Cuentos de ciencia ficción’ (1998), amb Pedro Jorge Romero; l’assaig ‘Paradojas: ciencia en la ciència-ficción’ (Equipo Sirius 2005); i els assajos la ‘La ciència-ficció’ (2006) i ‘Una història de la informàtica’ (Editorial UOC 2008).

Colecció de ciència-ficció a la UPC
La col·lecció de ciència-ficció de la UPC va néixer l'any 1991, impulsada pel Miquel Barceló, en col·laboració amb altres membres de la Universitat. Formava part d'un conjunt d'activitats relacionades amb el gènere, com el Premi UPC de Ciència-Ficció i una nova associació d'estudiants, anomenada 'Units per la Ciència-Ficció'.

Actualment, la col·lecció està formada per més de 9.500 documents, i inclou gairebé totes les publicacions que van aparèixer a Espanya durant els anys 50 i 60. La col·lecció, que ha tingut un gran èxit entre la comunitat universitària, s'ha ampliat al llarg dels anys, incloent-hi còmics, pel·lícules i sèries de televisió, un material que es troba a la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté, la Biblioteca de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i la Biblioteca del Campus de Terrassa, i que es pot  consultar en línia a través del web Ciència-ficció a la UPC.