Desenvolupen una solució basada en 'machine learning' per contribuir a l'eficiència energètica del sistema elèctric a les llars

El Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) i la 'start-up' Biyiud col·laboren per desenvolupar tecnologia d'aprenentatge automàtic destinada a millorar la flexibilitat de la demanda elèctrica residencial. El projecte compta amb finançament europeu.

06/05/2024

Millorar l'actual sistema d'anàlisi de dades de la start-up Biyiud per incentivar la resposta activa de la demanda elèctrica residencial i increment el consum d'energia renovable. Aquest és l'objectiu de la col·laboració entre el Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i la companyia, sorgida de la mateixa Universitat.

El projecte, de 12 mesos de durada, el dirigeixen l'investigador Andreas Sumper, del CITCEA, i Manuel Villa-Arrieta, CEO de Biyiud. Aquesta aliança combina l'experiència en recerca del CITCEA amb l'agilitat i l'enfocament empresarial per a la sostenibilitat de Biyiud per crear una solució que contribueixi a l'eficiència energètica i a la sostenibilitat del sistema elèctric. Compta amb el finançament del Programa de Suport als Digital Innovation Hubs (PADIH), en el marc del fons Next Generation de la Unió Europea.

Sostenibilitat a través de l'energia
A través de l'app de Biyiud, els consumidors elèctrics residencials poden obtenir punts d'EcoValor per seguir recomanacions diàries de consum elèctric renovable, els quals poden ser rebuts en programes de fidelització de marques sostenibles. Com a resultat, es redueixen les emissions de CO₂ del sistema elèctric i aquestes empreses guanyen EcoReputació i noves vendes.

El concepte del projecte proposat per Biyiud se centra en l'ús de lectures provinents dels smart meters per incrementar el valor de les dades recopilades, a través de tècniques avançades de machine learning. Aquesta millora en la informació permet personalitzar les recomanacions de consum elèctric, adaptant-les a les característiques específiques de cada usuari, com els seus hàbits de consum, la utilització de dispositius elèctrics i la gestió de l'energia generada per sistemes d'autoconsum, incloent-hi la fotovoltaica i els vehicles elèctrics.

A quina hora engegar la rentadora per ser eficients
Per tal d’aconseguir aprofitar al màxim les energies solar i eòlica i reduir les emissions de CO₂, és necessari que el consum elèctric estigui alineat a la presència d'aquestes fonts renovables. Però aquest exercici, anomenat flexibilitat de la demanda, no és fàcil a les llars perquè no es disposa ni de les eines ni dels incentius adequats per optimitzar el consum d'energia verda.

La iniciativa entre Biyiud i el CITCEA busca donar solució a aquest problema incloent a les persones de forma senzilla en el funcionament del sistema elèctric. Així, a través d'una app i sense la necessitat d'instal·lar nous dispositius, es millora la capacitat de les llars per ajustar el seu consum d'energia elèctrica en resposta a l'incentiu d'obtenir punts d'EcoValor que donen accés a una comunitat d'entitats que treballen per la sostenibilitat.

Sobre Biyiud i el CITCEA
CITCEA és un centre de recerca i innovació tecnològica de la UPC fundat l'any 2001 i que treballa en l'àmbit de l'energia elèctrica i l'electrònica de potència. És membre de la xarxa TECNIO d'ACCIO (Generalitat de Catalunya) i està reconegut com a grup de recerca per part d'AGAUR, Generalitat de Catalunya.

Biyiud és una start-up fundada a Barcelona el 2021 amb el propòsit de convertir la sostenibilitat en riquesa. Ha nascut del programa Emprèn UPC i del Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya (CEEC). Ha participat en els programes CleanTech Camp de l'EIT Innoenergy, Catalonia Exponencial Leaders d'ACCIÓ, Tech4Climate de Ship2B Foundation i actualment a Google Cloud for Startups.