Docents i personal investigador aborden la transformació dels processos d’aprenentatge a l'STEAMConf Barcelona

Assistents a l'STEAMConf Barcelona
Descarregar

Imatge d'una edició anterior de l'STEAMConf Barcelona

Del 18 al 20 d’abril té lloc l'STEAMConf Barcelona 2024, que compta amb destacats investigadors locals i internacionals sobre aprenentatge integral en ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques, i d’un programa de 72 activitats, que es fan en diferents indrets de la ciutat, entre ells, l’Espai Vela de la Facultat de Nàutica de Barcelona de la UPC.

19/04/2024

L’acte inaugural de l'STEAMConf Barcelona ha estat el 18 d’abril, a les 18 h, a l’auditori del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), i ha comptat amb la intervenció de la vicerectora de Docència i Estudiantat de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Anna Mujal, i d’altres representants de les diferents institucions coorganitzadores. A banda de la UPC, són la Fundació Ciència en Societat, la UPF, el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona, així com de les entitats col·laboradores: l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.

Al final de l'acte inaugural s'ha projectat la pel·lícula 'RISE: Veu d’una nova generació', que explica el cas de One Stone, el primer institut als Estats Units dirigit per estudiants i, posteriorment, s'ha mantingut una conversa intergeneracional entre els adults d’avui i de demà.

La 9a edició de la conferència internacional d’aprenentatge STEAMConf Barcelona està orientada a aprofundir en la interacció entre una xarxa creixent de centres educatius i experts locals i internacionals compromesos amb la transformació educativa i la ciència i la tecnologia d’avantguarda. Així, vol enfortir una poderosa i prometedora aliança davant d’alguns dels principals reptes socials de present i de futur.

El campus de la Ciutadella de la UPF és l'escenari central de l'STEAMConf Barcelona 2024, que també es desenvolupa a l’Espai Vela de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la UPC, la Fundació Pasqual Maragall i el parc de la Ciutadella.

Més de 70 activitats sobre educació i STEAM
El programa d’aquesta edició, que consta d’un total de 72 activitats, conjuga la mirada d’experts, investigadors i referents de l’educació, la ciència i la tecnologia d’arreu del món amb la mirada dels mestres que treballen a les aules i la dels mateixos estudiants. Des de la perspectiva internacional, la trobada vol contribuir a enfortir les aliances i la cooperació entre els professionals i investigadors d’aquests àmbits tant d’Europa com de l’Amèrica Llatina. Durant la conferència, es podran compartiran converses amb 12 reconeguts experts internacionals sobre educació i STEAM. Entre ells, destaquen Rochelle Gutiérrez, professora d’educació matemàtica de la Universitat d’Illinois (EUA); María del Mar Patrón Vázquez, cofundadora i codirectora de Habla Teacher Institutes de Mérida (Mèxic), Nuvia Crisol Ruland, científica, artista i professora de la High Tech High Graduate School of Education (HTH-GSE) de San Diego (EUA); Sunny Down Summers i Alaina Carter, de la New Harmony High School de New Orleans (EUA), Randi Williams, experta en interacció robots-humans, IA i educació, del MIT MediaLab Massachusetts (EUA), Scott Bold, transformador de sistemes educatius de Belfast (Irlanda); Diane Brancazio i Justin Schmidt, expertes en projectes Maker, per ajudar a implementar noves metodologies a partir de la tecnologia a les aules i Barbara Donnici i Elèna Sofia Paoli de la Fondazione Reggio Children (Itàlia).

Des de la perspectiva del treball a l’aula, la conferència insisteix i aprofundeix en l'Aprenentatge transversal Basat en Projectes (ABP) que posa l'estudiant al centre. Per això, durant la conferència es compartiran 12 experiències locals d’escoles referents de Catalunya, seleccionades d’entre els projectes educatius que apliquen l’APB en els processos d’aprenentatge amb un enfocament transversal STEAM (APB-STEAM).

Per primera vegada, grups d’estudiants també dirigeiixen 13 sessions per relatar la seva experiència en l’adquisició de coneixement profund i transferible a través de projectes APB-STEAM. Una dotzena de sessions més tenen un format immersiu i s’hi aborden desafiaments del món actual des d’una perspectiva interdisciplinària. Les 24 activitats restants són tallers per explorar i aprofundir en aspectes concrets del procés d’aprenentatge.

En diverses d’aquestes activitats, hi prenen part les professores i els professors de la UPC Mar Carrió, Jordi MateuMarcel·la Castells, Norbert Gelardo i Luis Carlos Pardo, així com investigadors de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO). El degà de l’FNB, Agustí Martin, així com els professors i professores Antoni Hernández, Pilar Jiménez i Núria Feliu, formen part del comitè assessor de la conferència.