Dos estudiants de la UPC-FNB avaren una embarcació de vela que han construït amb plànols de fa 100 anys

L'embarcació Xerma, de tipus 'Missile Boat' navegant al Port de Barcelona

Descarregar

D'esquerra a dreta: el professor Sergio Velásquez, l'estudiant Eloy Edo, el degà de la FNB Agustí Martín i el professor Jordi Mateu

Descarregar

Estudiants fent els preparatius per a l'avarada

Simó Vicens i el professor Sergio Velásquez treballant a la FNB

Els estudiants de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la UPC, Eloy Edo i Simó Vicens, juntament amb el professor Sergio Velásquez, han construït una embarcació clàssica de competició a vela tipus Missile amb plànols recuperats de fa 100 anys.

29/11/2018

Es tracta d’una embarcació clàssica de competició a vela tipus Missile, de 5,3 m d’eslora i amb capacitat per a dues persones, que s’ha construït a escala real i de la qual només es conservaven uns plànols publicats l’any 1957 en un llibre de fabricació de vaixells anomenat Boat Builder’s Handbook. Recentment, un portal web va tornar a publicar els dibuixos originals fets a mà i una guia de construcció ràpida, plànols que Eloy Edo i Simó Vicens, estudiants de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que cursen el grau en Enginyeria en Sistemes i Tecnologia Naval, han actualitzat mitjançant programes informàtics i han afegit petites modificacions tècniques per millorar-ne el disseny, en el marc del seu treball de fi de grau.

Un cop finalitzada la construcció de l’embarcació —projecte que van iniciar el maig del 2017—, els estudiants van fer l’avarada divendres, 30 de novembre, al port esportiu Marina Vela de Barcelona, on la Facultat de Nàutica disposa d’un espai. A més, van navegar per un tram del Port emulant el Missile original, que va surar pel mar en regates als Estats Units i al Regne Unit al segle passat.

Les tasques de construcció de l’embarcació —batejada com a Xerma— les han desenvolupat tant al Club Patí Vela Barcelona com a l’Institut de Nàutica de Barcelona, entitats que els han cedit alguns dels seus espais. Els materials que han emprat per a la construcció del vaixell són fustes i contraxapat marí per a les quadernes, el folre i la coberta; llistons de pi per a la quilla i varengues, i un bloc d’acer desmuntable per a l’orsa. Pel que fa a l’arboradura i les veles, han adaptat les d’un veler 470.

Incentivant projectes pràctics
La construcció del Missile és només una de les diverses iniciatives que s’estan fomentant des de la Facultat de Nàutica pel que fa a la construcció d’embarcacions. Actualment tenen dos projectes més en procés. El primer se centra a recuperar el llaüt del Delta de l’Ebre, una embarcació típica de la regió de la qual només es conserven dibuixos antics i antigues barques en mal estat. Aquesta iniciativa permetria restaurar i millorar aquest tipus d’embarcacions a partir dels dissenys realitzats pels estudiants i l’actualització de les tècniques de construcció.

El segon projecte consisteix a dissenyar un sistema de propulsió híbrid per al llaüt mallorquí —embarcació tradicional de les Illes Balears per a la pesca d'arrossegament— que inclogui bateries alimentades amb panells solars a la coberta.

Així mateix, entre els anys 2015 i 2017, un equip format per estudiants de l’FNB i professors del Departament de Ciència i Enginyeria Nàutica —liderats també pel professor Sergio Velásquez— va endegar ‘Una barca per Azizakpe’, un projecte en el qual van dissenyar una barca comunitària de fàcil construcció i muntatge per realitzar conjuntament amb els habitants de l’illa d’Azizakpe, a Ghana (a l’oest de l’Àfrica). Aquesta embarcació s’exhibeix de manera permanent al vestíbul de la Facultat.