Descarregar

Gemma Huguet, investigadora al Grup de Sistemes Dinàmics, vinculat al Departament de Matemàtiques

Descarregar

Joan Moreno, professor lector al Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori, forma part del Grup de Recerca Urbanisme

Descarregar

Alberto Rebassa, investigador al Departament de Física, pertany al Grup d'Astronomia i Astrofísica

Gemma Huguet, Joan Moreno i Alberto Rebassa han estat guardonats amb una de les Beques Leonardo a investigadors i creadors culturals que atorga la Fundació BBVA per al desenvolupament de projectes innovadors en els seus respectius àmbits d’especialització. La convocatòria ha becat també l’ ’alumni’ Marta López.

07/10/2019

Les Beques Leonardo estan destinades a donar suport al treball de personal investigador i creadors culturals d’entre 30 i 45 anys que es caracteritzen per una producció científica, tecnològica o cultural altament innovadora. En l’edició del 2019, s’han atorgat 60 beques, dotades amb un màxim de 40.000 euros cadascuna, repartides en 11 àmbits d’especialització. Les persones que hagin rebut aquesta beca disposen d’un termini d’entre sis i 18 mesos per desenvolupar el projecte.

Entre els investigadors de la UPC distingits amb aquesta beca, Gemma Huguet és doctora en Matemàtiques Aplicades per la UPC. Actualment, és investigadora Ramon y Cajal al Grup de Sistemes Dinàmics, del Departament de Matemàtiques. Gemma Huguet, vinculada a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), desenvolupa la seva activitat de recerca en sistemes dinàmics i neurociència. El projecte que treballarà com a distingida en l’àmbit de Ciències Bàsiques de les Beques Leonardo se centrarà en la ‘Dinàmica oscil·latòria i el seu rol en la comunicació neuronal’. El projecte planteja desenvolupar una teoria matemàtica general per a l'estudi de la dinàmica dels oscil·ladors neuronals amb l'objectiu d'entendre com el cervell utilitza la seva activitat rítmica per comunicar i processar informació, així com les seves implicacions funcionals en tasques cognitives, com l'atenció, la memòria o la percepció. L'enfocament és multidisciplinari i inclou una combinació de mètodes numèrics i analítics de sistemes dinàmics, eines de modelització de neurociència computacional i aspectes de la funció cerebral.

Joan Moreno, guardonat a la categoria d’Enginyeries i Arquitectura, és arquitecte i doctorat en Urbanisme per la UPC. Professor lector al Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori, forma part del Grup de Recerca d'Urbanisme, vinculat a lEscola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i a l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV). En el marc de la Beca Leonardo, desenvoluparà un projecte sobre ‘El corredor nodal ferroviari com a subsistema funcional per al reequilibri social i ambiental metropolità’. L’objectiu del projecte és avaluar el potencial urbanístic dels corredors ferroviaris. En concret, es proposa l'anàlisi prospectiva de l'entorn de les estacions ferroviàries entre els campus universitaris de Barcelona i el Vallès. El projecte explora la capacitat de transformació urbana dels districtes ferroviaris metropolitans i els mecanismes de coordinació administrativa que puguin afavorir l'eficiència de la infraestructura en el desenvolupament del corredor.

Alberto Rebassa és expert en Astronomia i Astrofísica. Investigador Ramón y Cajal al Departament de Física de la UPC, desenvolupa la seva activitat de recerca al Grup d'Astronomia i Astrofísica. Vinculat a l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i a l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), ha estat distingit amb una de les Beques Leonardo en la categoria de Ciències Bàsiques i desenvoluparà un projecte sobre ‘La relació edat-metal·licitat de la galàxia revelada per estels binaris WD+MS’. En aquest projecte, l’investigador farà servir dades de sistemes binaris formats per nans blancs i estrelles de tipus solar per determinar la relació edat-metal·licitat a la nostra galàxia, relació coneguda com a AMR (age-metallicity relation, per les seves sigles en anglès), una eina d’observació clau per comprendre com la Via Làctia es va formar i com ha evolucionat químicament en el temps.

De la seva banda, l’arquitecta Marta López, llicenciada per l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV), ha rebut una Beca Leonardo en la categoria d’Enginyeries i Arquitectura que li permetrà desenvolupar el projecte ‘Pulsació Urbana. Revitalització de l’espai públic urbà’.