Professorat de l’ETSAB i l’ETSAV de la UPC, premiat a la XIV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme

Els professors Berta Bardí, de l’Escola d’Arquitectura del Vallès (ETSAV), Daniel García-Escudero, de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), així com altres professors i alumni dels dos centres de la UPC, han estat premiats a la XIV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme, celebrada recentment a Santander i que reconeix les millors obres i treballs en els camps de l’arquitectura i l’urbanisme a Espanya.

27/07/2018

Els premis de la XIV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme —que impulsa el Ministeri de Foment— als professors de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Berta Bardí, de l’ETSAV, i Daniel García-Escudero, de l'ETSAB, han estat atorgats en les categories d’articles d’investigació, per l’obra Dos modelos pedagógicos: conocer versus saber hacer, i de publicacions periòdiques, per la Colección JIDA: Textos de arquitectura, docencia e innovación. Ambdues obres estan relacionades amb la tasca dels autors com a directors i editors de les Jornades sobre Innovació Docent en Arquitectura (JIDA), punt de trobada que vehicula debats sobre l’ensenyament de l’arquitectura i que obre un marc per a docents, estudiants, professionals i fins i tot aficionats. Les jornades s’emmarquen en les activitats de recerca del grup GILDA-RIMA, un col·lectiu que té, entre d’altres objectius, promoure la millora, la innovació i el diàleg constant sobre la docència en arquitectura.

Les reflexions sorgides de les JIDA han estat recollides en una col·lecció de quatre volums —el cinquè està en procés d’edició— que permeten comparar i aprendre de les diverses pràctiques pedagògiques que s’han emprat tant en el passat com en l’actualitat.

Així mateix, el professor de l’ETSAB Xavier Monteys ha estat premiat en la categoria de llibres, per La calle y la casa, obra on ofereix la seva visió sobre el carrer com a espai arquitectònic comú.

Altres professors i alumni de l’ETSAB i l’ETSAV també han estat guardonats en diverses categories per diferents obres realitzades. Els resultats es poden consultar en els següents enllaços: Premis Obres BEAU i Premis II Mostra de Recerca en Arquitectura i Urbanisme. (Llegiu notícia ETSAV).

Redescobriment de Jacobsen
Berta Bardí també ha obtingut el segon premi a l’onzena edició del Concurs Biennal de Tesis d’Arquitectura, convocat per la Fundació Arquia. La tesi doctoral premiada, que va ser llegida el 2013 a l’ETSAB, se centra en l’obra més domèstica de l’arquitecte i dissenyador danès Arne Jacobsen, mitjançant l’anàlisi de 128 projectes de cases unifamiliars. El treball planteja un redescobriment de l’arquitecte i fa un èmfasi especial en els conceptes de ‘patis’ i ‘pavellons’ com a arquetips espacials per donar resposta al doble vessant de la casa: un espai de protecció de l’exterior i un lloc que permeti comunicar-se amb l’entorn.

Tal i com Bardí deixa palès a la tesi, “Jacobsen entén el ‘pati’ com un recinte d’accés i el ‘pavelló’ com una sala d’estar independent. Des d’aquest punt de vista, la casa seria l’espai comprès entre la protecció i la projecció, entre el recinte còncau i l’obertura convexa”. El jurat del premi ha destacat el valor pedagògic de la tesi i l’ús del dibuix com a eina d’anàlisi, així com la metodologia contrastada en el projecte arquitectònic, que incideix en la relació amb el lloc, el programa, l’estructura i d’altres elements de cada casa analitzada.

El material gràfic que ha emprat per al treball és inèdit i original, fruit de les seves estades a Dinamarca, Suècia i Finlàndia. La tesi es pot consultar en el següent enllaç: https://www.tdx.cat/handle/10803/134359

A més, la tesi de la professora de l’ETSAB Queralt Garriga, titulada Arquitectura en exposición: trascendiendo el paradigma clásico, també va obtenir una distinció com a finalista en el mateix concurs.