Dos projectes de recerca UPC reben un ajut Barcelona Deep Tech Node per potenciar la seva sortida al mercat

Edifici d'oficines
Descarregar

Un sistema per optimitzar el sistemes de calefacció i refrigeració amb control predictiu dels edificis rep un dels ajuts Barcelona Deep Tech Node

Retrat de Miquel Casals

Miquel Casals lidera el projecte N2B2

Proves al laboratori amb el plasma-gas per tractar el cancer d'òssos
Descarregar

Una innovadora teràpia per al tractament de càncer d’os mitjançant líquids tractats amb plasma-gas és el segon projecte UPC premiat

Retrat de Cristina Canal

Cristina Canal coordina la iniciativa CP4C

Un sistema per optimitzar el sistemes de calefacció i refrigeració amb control predictiu i una innovadora teràpia per al tractament de càncer d’os mitjançant líquids tractats amb plasma-gas. Són les dues iniciatives tecnològiques sorgides de la UPC que rebran un ajut de Barcelona Deep Tech Node per accelerar la seva sortida al mercat tot desenvolupant la seva tecnologia.

16/01/2024

Barcelona Deep Tech Node ha concedit cinc ajuts ‘Proves de Concepte’ a diversos grups de recerca científica, seleccionats per un jurat especialitzat en deep tech amb l’objectiu d’accelerar l’estat de maduració de les tecnologies que desenvolupen. D’aquests cinc projectes, dos estan liderats per investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC): Miquel Casals lidera el projecte N2B2, mentre que Cristina Canal coordinarà la iniciativa CP4C.

N2B2: optimitzar els sistemes de calefacció i refrigeració amb control predictiu
La tecnologia N2B2, impulsada per l’investigador Miquel Casals Casanova i el seu equip del Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC), vinculat a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), permet encendre i apagar els sistemes de calefacció o refrigeració d’un edifici en el temps òptim mitjançant control predictiu. Per fer-ho requereix dades històriques del comportament de l’edifici d’un curt període de temps.

La tecnologia, a diferència d’altres solucions basades en tecnologies BIM o digital twin, no requereix de les característiques constructives detallades de tots els elements de l’edifici (per exemple, de l’estructura o les instal·lacions). Això implica que les dades necessàries i el temps de càlcul es redueixen significativament. Tampoc precisa que els gestors d’edificis o el personal de manteniment tinguin coneixements tècnics específics per operar aquest sistema. El N2B2 és una solució tancada i, un cop finalitzat el procés d’aprenentatge del sistema, aquest ja funciona tot sol, tot i que es poden introduir ajustos per augmentar la precisió de les prediccions en funció de l’ús real de l’edifici on s’estigui actuant.

CP4C: teràpies per al tractament de càncer d’ossos i la regeneració de teixits
La tecnologia del projecte CP4C l’està desenvolupant l’equip PlasmaMedLab del Departament de Ciència i Enginyeria de Materials, sota la coordinació de la investigadora Cristina Canal Barnils, professora de l'Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE).

El projecte es basa en desenvolupar un tractament per a l'osteosarcoma mitjançant líquids tractats amb plasma-gas (PTL). S’ha pogut demostrar que els PTL poden matar les cèl·lules canceroses gràcies a les espècies reactives d’oxigen i de nitrogen (RONS) que contenen. A dosis adequades, les RONS indueixen la mort de les cèl·lules tumorals sense danyar els teixits sans, a diferència dels efectes secundaris que produeix la quimioteràpia. A més, aquests hidrogels es poden combinar amb materials ceràmics com ara fosfats de calci per afavorir la regeneració òssia. Es tracta d’una teràpia innovadora menys agressiva però altament eficient per erradicar el càncer d’os, amb la possibilitat de regenerar el teixit ossi afectat després de la resecció quirúrgica del tumor.

Accelerant el desenvolupament tecnològic
Barcelona Deep Tech Node és una aliança per impulsar projectes tecnològics i innovadors entre l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Pompeu Fabra i Oberta de Catalunya (UOC), a més de la UPC. Des de la posada en marxa de la iniciativa, un centenar de projectes i spin-offs provinents de les Universitats i centres de recerca han participat d’esdeveniments, fòrums d’inversió o diferents sessions de mentoria.

En concret, els ajuts ‘Proves de Concepte’, de 225.000 euros en total, han estat creats per facilitar als projectes seleccionats el seu accés a finançament, accelerar el desenvolupament tecnològic i escurçar terminis d’arribada al mercat. A més, aquestes ‘Proves de Concepte’ permetran encaminar altres aspectes crucials pels projectes de base científica i tecnològica, com ara la realització d’estudis de mercat, la formalització de patents o la presentació a fòrums d’inversió, entre d’altres.

A més, a desembre de 2023, les institucions membres han signat un nou acord per donar continuïtat a la iniciativa Barcelona Deep Tech Node per impulsar start-ups cientifico-tecnològiques durant els propers quatre anys, així com renovar el compromís de donar suport i impuls a tot l’ecosistema deep tech.