Un dron i un patí de vela creats per estudiants de la UPC-FNB s’han exposat al 58è Saló Nàutic de Barcelona

Carles Manich i Joan Antoni Sastre, amb el SenSailor

Prototip renderitzat del SenSailor

Prototip renderitzat del SenSailor

Joan Antoni Sastre, treballant en el disseny de l'embarcació

Carles Manich, amb el perfil alar del SenSailor

Descarregar

Els integrants de l'equip amb el patí de vela científic

Un dron de navegació automàtica a vela i un patí de vela científic, construïts per estudiants de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la UPC, s’han exposat, del 9 al 13 d’octubre, a la 58 edició del Saló Nàutic de Barcelona.

09/10/2019

El mar sempre ha estat un medi vital per als éssers vius i, per tant, el seu estudi és indispensable. Per contribuir a conèixer millor el medi marí és necessària l’obtenció d’un gran número de dades com les que s’obtenen mitjançant el moviment de qualsevol vaixell tripulat i artefactes de baix cost com les boies marines. És per això que dos estudiants de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB), de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), han creat un dron a vela, capaç de navegar autònomament i recollir informació del mar, a través de sensors atmosfèrics i marítims. La finalitat del SenSailor és investigar en l’entorn marítim a través de les dades sobre climatologia que es vagin recollint amb l’embarcació i la tecnologia incorporada.

Joan Antoni Sastre i Carles Manich, els creadors del projecte, han exposat el dron de navegació automàtica a vela del 9 al 13 d’octubre, a l’estand de l’FNB a la 58 edició del Saló Nàutic. La navegació autònoma intel·ligent és la principal característica d’aquesta embarcació, que fa dos metres d’eslora per 1,6 metres d’alçada màxima des de la línia de flotació, amb un calat de 0,75 m, també des de la línia de flotació; i 0,7 metres de màniga.

Una embarcació autònoma i estable
El SenSailor pot navegar de manera estable, desplaçant-se autònomament gràcies a la força del vent, i mitjançant un perfil alar rígid que actuarà com a vela. A més, el vaixell anirà equipat amb un ordinador central que calcularà la ruta ideal a través dels diferents punts geogràfics, tenint en compte l’angle d’incidència i la intensitat del vent, i optimitzant al màxim el consum d’energia. La propulsió màxima a vela de l’embarcació arriba fins a força 8 a l’escala Beaufort.

Una de les incorporacions en la part final del disseny ha estat la variació del contrapès que està a sota de l’embarcació, per aconseguir més estabilitat. També s’ha introduït un nou sistema per controlar l’angle de la vela, així com les seves dimensions.

L’embarcació disposa d’un sistema autònom d’energia, que alimenta la bateria durant les hores de llum a través d’un panel solar, per tenir subministrament energètic durant la nit.

Pioners a Catalunya
El projecte dels estudiants Joan Antoni Sastre i Carles Manich és pioner a Catalunya, ja que fins ara no s’ha construït cap altre model de dron a vela, i és la segona iniciativa d’aquest tipus a Espanya, després d’A-tirma, un vaixell similar construït l’equip canari de navegació autònoma a vela. Els tutors del projecte Sensailor han estat la investigadora Rosa M. Fernández, del Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial (ESAII), i l’investigador Joan Nicolás, del Departament d’Enginyeria Elèctrica i del Departament d’Enginyeria Electrònica, ambdós professors de l’FNB.

La construcció de l’embarcació ha comptat amb la col·laboració de diferents entitats com ara l’Ateneu de Fabricació Fàbrica del Sol de Barcelona, l’Institut de Nàutica de Barcelona i les empreses Ventus Electronica Nautica, RC Tecnic i Velas Fonduco.

Presentat també un patí de vela científic
En aquesta mateixa edició del Saló Nàutic també s’ha presentat un patí de vela científic de baix cost construït per estudiants de l’FNB, conjuntament amb estudiants de l’Institut de Ciències del Mar (ICM) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), amb la idea de mesurar l’estat de les aigües costaneres de Barcelona de manera sostenible. El patí ha estat desenvolupat amb el suport del Club Patí Vela Barcelona (CPVB).

Per estudiar la salut de l'oceà i, més específicament, per analitzar l’estat de les aigües del mar a Barcelona, la flota del patí de vela científic mostreja sistemàticament les aigües, recopilant diferents variables físiques i biogeoquímiques. És per això que s’ha creat instrumentació d’ús senzill per monitoritzar les dades recollides en una plataforma web. Amb les mostres, els científics poden aprofundir en l’anàlisi de l’impacte de l’ésser humà en les aigües costaneres.

Un dels objectius principals del projecte és implicar la ciutadania en la protecció del mar i fomentar el seu interès vers l’oceà, conscienciant la població de la rellevància dels oceans i de les amenaces amb què es troben actualment.

Aquest patí de vela sostenible s’ha dissenyat seguint els models tradicionals d’aquest tipus d’embarcació, però incorpora, a més amb una bomba d’aigua per extreure les mostres del mar, un braç mòbil situat a la popa on es poden col·locar tant càmeres com sensors, una estació meteorològica que mostra les dades atmosfèriques i del clima, una grua per pujar i baixar instruments, i una pissarra per anotar les dades recopilades.