Dues hackatons a la UPC, el 23 i 24 d'octubre, obren les activitats de l’AI and Music S+T+ARTS Festival

Descarregar

Imatge que il·lustra les hackatons que tindran lloc en el marc del festival, corresponent al projecte d'investigació 'Jazz As Social Machine', de l'Institut Alan Turing, liderat per Thomas Irvine

Impulsat per la Comissió Europea

Per primera vegada a Barcelona, Sónar, la UPC i beteve organitzen el Festival AI and Music S+T+ARTS Festival, impulsat en el marc del programa S+T+ARTS de la Comissió Europea. El festival, que tindrà lloc els dies 27 i 28 d'octubre, ha programat 30 activitats al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), l’Auditori de Barcelona i en diferents espais de la UPC. El festival adoptarà un format híbrid, amb actuacions en directe on músics i artistes de múltiples gèneres presentaran en primícia les seves obres i experimentaran amb la Intel·ligència Artificial.

Dissabte, 23 d'octubre, de 12 a 20 h, i diumenge, 24 d'octubre, de 8 a 12 h, tindran lloc a l'edifici Vèrtex, al Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona, dues hackatons per explorar nous enfocaments de l’educació musical a partir de la Intel·ligència Artificial. Les hackatons s'organitzen com a avantsala de l’AI and Music S+T+ARTS Festival i la participació 'on line' restarà oberta les 24 h durant tot el cap de setmana.

18/10/2021

Sónar, la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i betevé organitzen les dues hackatons que obren les activitats de l’AI and Music S+T+ARTS Festival i que tindran lloc a l'edifici Vèrtex de la UPC, al Campus Diagonal Nord (plaça Eusebi Güell, 6, Barcelona), els dies 23 i 24 d'octubre. L'objectiu de les hackatons és la creació d’oportunitats per a nous enfocaments de l’educació musical a partir de l'ús d’eines i tècniques d’Intel·ligència Artificial en la composició, la improvisació, la interpretació musical intel·ligent autònoma, la inspiració, la suggerència de motius o les melodies, entre altres, amb la finalitat d’ajudar els creadors i creadores a desenvolupar la seva obra.

Poden participar en les hackatons grups multidisciplinars d'un mínim de sis participants, ja sigui de forma presencial o remota, que hauran de desenvolupar el codi des de zero (no es permet cap codi preelaborat).

AI and Music Educational Hack
La primera de les hackatons, presentada per Ableton i coorganitzada per SokoTech i Hackers@UPC, explorarà el vincle entre la IA i la música en l'àmbit educatiu i formatiu per determinar com es pot utilitzar la IA per aprendre i ensenyar música, i viceversa. Així, s'aportaran eines i metodologies per adoptar un enfocament pedagògic i es facilitarà la cocreació de recursos educatius (des de metodologies fins a aplicacions, sistemes o enfocaments).

La hackató està oberta a estudiants, artistes, desenvolupadors de codi, professionals de l'ensenyament i l'aprenentatge amb un enfocament STEAM-STARTS, músics i pedagogs musicals i experts en desplegament i visualització d’IA, enginyers d’IA i dissenyadors d’instruccions.

Per participar-hi, cal tenir habilitats en codificació, música, disseny i tècniques d’IA, a més de tenir mentalitat emprenedora. Els equips rebran el suport tant en línia com de forma presencial d'experts en diferents tecnologies i programes de llenguatge informàtic.

Livecoding
La segona hackató, presentada per l'empresa everis i coorganitzada per Hangar i Hackers@UPC, se centrarà en la codificació en viu, una pràctica artística on les persones escriuen algoritmes en temps real per crear música o visuals, i que s'estén també a altres camps, com la dansa o l’agitació. La codificació en viu utilitza generalment el codi font com a interfície per interactuar amb els algoritmes, que es projecta perquè els assistents puguin veure el procés, tenint accés als pensaments de l’intèrpret.

Com en moltes altres activitats, la IA s'està explorant dins de les diferents pràctiques de codificació en viu. Això obre moltes possibilitats, com l’ús de models per generar melodies, però també comporta reptes tècnics que cal investigar. Sota aquestes premisses, la hackaton integrarà comunitats de codificació en viu, artístiques i científiques amb l'objectiu de construir un mini-llenguatge que possibiliti una comunitat de codificació en viu més àmplia per explorar i desenvolupar eines i tècniques d’IA dins de la pràctica de codificació en directe.

Els recursos desenvolupats a la hackató —manuals, exemples d’àudio—, així com les llicències creative commons en què es pugui basar la comunitat estaran disponibles públicament a través de repositoris.

Per donar suport als participants durant l'esdeveniment també es comptarà amb experts en diferents tecnologies i programes de llenguatge informàtic, així com experts en IA, professionals de la comunitat Livecode, músics, etc.

Participació d'estudiants Unite!
S'ha convidat a estudiants de l'aliança d'universitats europees Unite! a competir en remot en equips de sis membres d'almenys tres universitats de la xarxa. En cas de resultar guanyador, l'equip rebrà com a premi entrades per assistir a l’AI and Music S+T+ARTS Festival, així com les despeses de viatge i allotjament a Barcelona.

Es tracta d'una oportunitat per treballar conjuntament, col·laborar, compartir i intercanviar coneixements, experiències, idees i inspiració sobre els reptes que proposen les hackatons.