El CFIS acull la final de l'Olimpíada Informàtica Femenina

D'esquerra a dreta, la sotsdirectora de Relacions Externes del CFIS, Maria Alberich, la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, i la presidenta de l'OIFem, María Lucía Aparicio
Descarregar

Les participants de l'Olimpíada Informàtica Femenina, amb la samarreta grana, acompanyades per les entrenadores (d’esquerra a dreta i en samarreta negra): Adriana Aguiló, Amal Dokkar, María Lucía Aparicio i Joana Pech

Participants de l’Olimpíada durant el concurs

Participants de l’Olimpíada durant el concurs

El Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS) de la UPC ha acollit el 9 de març, per quart any consecutiu, la final de l'Olimpíada Informàtica Femenina (OIFem), on han competit les 15 finalistes d'aquest concurs de programació, adreçat a alumnes d'educació secundària. Les quatre millors classificades representaran Espanya a l'European Girls Olympiad in Informatics (EGOI).

13/03/2024

L'Olimpíada Informàtica Femenina (OIFem) va néixer ara fa quatre anys amb l'objectiu d'acostar la informàtica a les noies i fomentar vocacions tecnològiques femenines, per revertir la manca de dones en l'àmbit TIC. Aquesta Olimpíada ofereix classes de programació en C++, des d'introducció fins a nivell competitiu avançat, a noies estudiants de secundària de tota Espanya. L'objectiu d'aquestes lliçons és preparar les alumnes per a un concurs de programació algorítmica d’on surten les quatre representants espanyoles a l'European Girls Olympiad in Informatics (EGOI). Més enllà del concurs final, però, en les classes les estudiants coneixen a noies amb interessos similars als seus i també a referents femenins en el món de la programació. Tot plegat aconsegueix despertar vocacions informàtiques entre alumnes de secundària arreu de l’Estat.

Prop de 150 noies han seguit durant aquest curs el programa d’entrenament de l’OIFem i només 15 d’elles, havent superat dos classificatoris, n'han resultat finalistes, tenint, per tant, l'oportunitat de competir a la darrera fase del concurs. La final, que s'ha dut a terme els dies 8 i 9 de març al Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), s'ha iniciat amb la benvinguda institucional per part de la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la Universitat, Josefina Antonijuan; la sotsdirectora de Relacions Externes del CFIS, Maria Alberich, i la presidenta de l'OIFem, María Lucía Aparicio.

Al llarg de les dues jornades, les participants han posat a prova la seva habilitat i coneixements en programació competitiva, amb el suport d'un equip d'estudiants voluntàries de la UPC. La competició ha estat també una oportunitat per conèixer la ciutat de Barcelona. Aquestes activitats han ajudat a fer que les concursants es coneguessin entre elles i també a moltes voluntàries estudiants de carreres com ara matemàtiques, enginyeria informàtica o enginyeria i ciència de dades.

La cerimònia final de l'esdeveniment ha tingut lloc el 9 de març i s'han donat a conèixer les quatre millors classificades, que participaran a la EGOI, del 21 al 27 de juliol, a Veldhoven (Països Baixos): Ariadna Franch Pérez (València), Eulàlia Gaya Bretones (Barcelona), Vera Morancho Bargas (Barcelona) i Lidia Casado Cases (Oviedo). La cerimònia ha anat a càrrec del director del CFIS, Miguel Ángel Barja, i de la presidenta de l'OIFem, María Lucía Aparicio, amb intervencions de representants de les empreses patrocinadores de l’esdeveniment.