El concurs Barcelona ZeroG Challenge repta l’estudiantat universitari a dissenyar un experiment per fer-lo volar en gravetat zero

Descarregar

La UPC i l'Aeroclub Barcelona-Sabadell han estat pioners en el desenvolupament de la tècnica del vol parabòlic per a l’experimentació científica amb avions lleugers monomotors

Descarregar

Moment de l'enlairament d'un dels avions lleugers monomotors, en una edició anterior del concurs

El Barcelona ZeroG Challenge és una competició internacional adreçada a equips d’estudiants de grau, màster i doctorat que proposa dissenyar i construir un experiment per provar-lo en condicions de microgravetat. El termini d’inscripció finalitza el 30 de juny de 2021.

25/01/2021

La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), en col·laboració amb l’Aeroclub Barcelona-Sabadell i l’associació d’estudiants Space Generation Advisory Council, organitza el concurs Barcelona ZeroG Challenge. La competició enfronta equips de fins a quatre estudiants d’entre 18 i 35 anys de qualsevol disciplina que han de presentar experiments científics que s’hagin de realitzar en microgravetat. L’objectiu del concurs és fomentar les vocacions científiques, especialment en el camp de l’astronàutica i la recerca espacial, i també divulgar l’experimentació científica.

L’equip amb la millor proposta, avalada per un mentor o mentora, tindrà l’oportunitat de dur a terme l’experiment en vol parabòlic, a més de rebre un ajut de 2.500 euros. Els projectes s’avaluaran segons la idoneïtat, el mèrit científic, la seguretat, l’aval del mentor o mentora, la perspectiva internacional i de diversitat i la planificació de les activitats de divulgació. La selecció la faran experts independents de l’Agència Espacial Europea (ESA).

El vol parabòlic, que permet experimentar amb l’absència de gravetat, es farà amb un avió acrobàtic certificat a l’Aeroclub Barcelona-Sabadell davant de mitjans de comunicació que cobriran l’esdeveniment. La UPC, juntament amb l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, ha estat pionera al món en el desenvolupament de la tècnica del vol parabòlic per a l’experimentació científica amb avions lleugers monomotors.

Requisits de participació
Els equips han de presentar una proposta de dues o tres pàgines que inclogui els objectius científics o tècnics i els resultats experimentals esperats tant a terra com en vol; la justificació de la necessitat de gravetat zero; una descripció detallada de l’experiment, de com es processaran i s’analitzaran les dades, i finalment un resum breu de la rellevància de l’experiment. Es valoraran positivament els equips d’estudiants multidisciplinaris, diversos i internacionals, així com les idees per divulgar i comunicar el treball de recerca.

A més, els participants han de presentar un breu currículum de cada membre de l’equip i una carta d’adhesió d’un mentor o mentora d’una institució acadèmica. La documentació s’ha d’enviar per correu electrònic en un fitxer Zip a l’adreça del concurs barcelona.zerog@gmail.com fins al 30 de juny de 2021. El vol de l’experiment seleccionat està previst per a finals del 2021. Al llarg del curs es faran trobades i sessions informatives que permetran que l’estudiantat es familiaritzi amb el repte.

Pel que fa a les característiques tècniques de l’experiment, ha de tenir unes dimensions màximes de 80 × 50 × 50 cm amb un pes màxim de 20 kg i ha de ser elèctricament autònom. El disseny de l’experiment ha de permetre que es pugui adherir a l’avió o que sigui portable. L’avió farà maniobres successives (paràboles) fins a un total de 20 paràboles de fins a 8,5 segons cadascuna.

Procediment de selecció
Una comissió independent d’experts de l’Agència Espacial Europea (ESA) farà la selecció de l’experiment guanyador.

El Barcelona ZeroG Challenge va començar el 2010 com un concurs educatiu per oferir a l’estudiantat universitari de tot el món l’oportunitat d’investigar en microgravetat. Els experiments es duen a terme a la plataforma de vol parabòlic UPC BarcelonaTech sense ànim de lucre, situada a l’Aeroport de Sabadell (Barcelona). Aquesta plataforma innovadora, en funcionament des del 2008, permet fer paràboles de fins a 8,5 segons de microgravetat mitjançant l’ús d’avions lleugers acrobàtics monomotors. És una plataforma pionera al món i oberta a la col·laboració científica i tecnològica amb altres grups de recerca. Diferents equips d’estudiants de diversos països han participat a les edicions anteriors i han presentat els treballs en congressos i revistes científiques posteriorment.

Tal com explica l’impulsor del projecte, el professor i investigador Antoni Perez-Poch, del Laboratori d’Aplicacions Multimèdia i TIC de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), l’aportació d’aquest grup de recerca de la UPC ha consistit a desenvolupar un simulador de vol específic per a aquest tipus de maniobres que ha fet possible optimitzar la tècnica de vol. Estudiantat de la UPC ha participat en aquesta línia de recerca amb diversos treballs de fi de grau i de màster.