El Consell de Govern de la UPC aprova per consens el pressupost per al 2024, l’Informe de Gestió i investir doctor ‘honoris causa’ Ignasi Terraza

Imatge de la sessió del Consell de Govern del 19 de desembre, al Rectorat
Descarregar

Sessió del Consell de Govern del 19 de desembre, a la Sala de Juntes del Rectorat

L’últim Consell de Govern de la UPC de l’any, que ha tingut lloc el 19 de desembre, ha donat llum verda a la proposta de pressupostos per al 2024, així com l’Informe de Gestió del 2023. Ambdós informes, presentats per l'equip de govern, han obtingut el consens de tot el Consell de Govern, que també ha aprovat distingir com a doctor 'honoris causa' de la Universitat el pianista Ignasi Terraza.

20/12/2023

El pressupost per a l’any 2024, aprovat pel Consell de Govern en la sessió del 19 de desembre, és de 371,9 milions d’euros. Preveu un increment d’un 6,61 % respecte de l’any anterior i té com a eixos principals les polítiques de personal, l’impuls a la recerca i el reforç de la transferència.

El rector, Daniel Crespo, n’ha destacat “l’aposta per seguir consolidant el creixement experimentat per la UPC els darrers anys en tots els àmbits acadèmics i de gestió, i alhora reforçar els programes de compromís social, amb especial cura als col·lectius més vulnerables de la nostra universitat”. “Perquè això segueixi sent així, cal seguir reivindicant un finançament adequat de les universitats públiques catalanes. Les administracions han de ser corresponsables a l’esforç demostrat els darrers anys, amb els resultats d’excel·lència docent i d’investigació que hem demostrat”, ha afegit.

Concretament, en relació amb el Personal Tècnic de Gestió, Administració i Serveis (PTGAS), el pressupost aprovat fa una important aposta per la cobertura de vacants i l’estabilització d’aquest col·lectiu. A més, es preveu  la creació, dotació i modificació de places de personal per poder incorporar les noves funcions que determina la LOSU. Quant a la formació de PTGAS propi,  durant l’exercici 2024 es preveu un increment pressupostari d’un 35% en els fons destinats a formació, a l’entorn d’uns dos milions d’euros.

Pel que fa al Personal Docent i Investigador (PDI), el pressupost preveu garantir la reducció de la temporalitat i la cobertura de les jubilacions de professorat Lector i Agregat, així com la cobertura de places de lector provinents del programa Serra Húnter i de convocatòries anteriors que van quedar vacants. I en relació amb la captació del talent, es reforça la participació en convocatòries d'atracció, captació i retenció de talent. A més, aposta per mantenir i incrementar l’activitat en el suport als grups de recerca, clau per assolir un èxit creixent en projectes d'RDI.

En relació a la transferència, el pressupost 2024 preveu convocatòries UPC destinades a fer arribar la tecnologia al mercat i afavorir la transferència de resultats de recerca, així com convenis específics per impulsar l'emprenedoria deep tech i la consolidació dels espais Emprèn.

Nova oferta docent
Per a l’exercici 2024 s’ha tingut en compte l’ampliació de l’oferta per al curs 2024-2025, en que està previst integrar el grau en Bioinformàtica (coordinat per la UPC i amb la participació de la UPF, la UB i la UAB) i posar en marxa el nou grau en Enginyeria de Satèl·lits, així com diversos màsters universitaris i tres màsters Erasmus Mundus nous.

També s’incorporen els ajuts a accions vinculades al projecte Galàxia d’Aprenentatge, que te com a principals objectius millorar la formació, assolint aprenentatges i competències més profunds i duradors, i que l’estudiant gaudeixi més del procés, amb una presencialitat amb molt valor formatiu i que els indicadors acadèmics també millorin.

Informe de Gestió
En l’Informe de Gestió de 2023, en què es fa repàs de les principals fites assolides durant l’any, el rector ha destacat les xifres creixents de la demanda d’estudiants de nou ingrés i les dades d’empleabilitat dels titulats: el 94,73% dels titulats i titulades de la UPC treballa, i d’aquests, el 87,8% han trobat feina en menys de sis mesos des de la seva graduació.

També ha posat en valor les primeres passes del projecte Galàxia Aprenentatge per impulsar la innovació docent que faciliti el desenvolupament global dels estudiants i millori la seva experiència d’aprenentatge. Ha recordat, a més, que durant l’any 2023, l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), ha acreditat 17 graus i 6 màsters universitaris de la UPC.

Quant a innovació i transferència, l’informe de gestió destaca la millora de la relació amb el teixit socioeconòmic i cultural del país, i la constitució de dos nous organismes, Connèxia UPC, de relació amb el teixit empresarial, i el Barcelona Knowledge Alliance, per a la projecció internacional de les universitats públiques de Barcelona.

Ignasi Terraza, doctor honoris causa per la UPC
El Consell de Govern també ha donat llum verda a distingir com a doctor honoris causa de la UPC el pianista Ignasi Terraza, un dels pianistes de jazz internacionals més destacats i reconeguts a l’Estat espanyol, amb una gran projecció internacional. Terraza va néixer a Barcelona l’any 1962 i és llicenciat en Enginyeria Informàtica per la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC. És la primera persona cega de l'Estat espanyol a obtenir aquesta titulació i ha dedicat part de la seva trajectòria a evidenciar les dificultats que tenen les persones amb discapacitat visual per accedir als estudis universitaris. En el document justificatiu per al seu nomenament es destaca la combinació d'expertesa en l’àmbit tecnològic i, concretament, la informàtica i el seu talent musical li ha permès explorar noves perspectives i abordar reptes amb una visió única.

Terraza compta amb una llarga llista de reconeixements en la seva carrera musical, entre els quals s'inclouen els premis més prestigiosos en l’àmbit del jazz. Està previst que l’acte d’investidura se celebri el proper 21 de març.