El futur de les ciutats davant la pandèmia, a debat en un seminari internacional coorganitzat per la UPC

La situació que es viu actualment en motiu de la pandèmia per COVID-19 ha posat en crisi els paradigmes que han guiat el desenvolupament de les ciutats. En aquest context, els dies 23 i 30 de juny, i 7, 14, 21 i 28 de juliol, diversos professors de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC, juntament amb altres investigadors de diverses disciplines, reflexionaran sobre els escenaris actuals i futurs de les ciutats en un seminari internacional per via telemàtica.

23/06/2020

Quins són els principals impactes de la contingència global a les ciutats de segle XXI ?, quin és l'aprenentatge rebut durant la pandèmia de COVID-19 ?, quines són les possibles estratègies aplicables per gestionar contingències similars en el futur? Aquestes són algunes de les qüestions principals que s'abordaran en el seminari internacional 'El futur de les ciutats i els nous escenaris davant les contingències globals', que s'inicia el 23 de juny, coorganitzat per la Universitat de Guadalajara, a Mèxic; Centre de Política de l'Sòl i Valoracions (CPSV) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), la Universitat Nacional de Colòmbia i la Universitat de Bío-Bío, a Xile.

L'activitat es desenvoluparà al llarg de sis sessions de videoconferències, en cadascuna de les quals experts i investigadors exposaran la seva reflexió inicial sobre les debilitats i fortaleses actuals de les ciutats davant de contingències d'abast global com la recent pandèmia per COVID-19 i debatran sobre com afrontar els problemes principals. Salut, filosofia i ciutat, planificació i disseny urbà, mobilitat, comunicacions, dret a la informació, biodiversitat i medi ambient, governança, sociologia, equitat, arquitectura, espai públic, migració, història urbana i educació són alguns dels temes que s'exploraran durant el seminari. El professor de l'ETSAB Josep Roca Cladera, director de l'CPSV de la UPC, forma part de l'comitè científic que ha organitzat l'esdeveniment.

Les sessions es transmetran en streaming de forma oberta, a través de xarxes socials i canals de televisió. Com a resultat de les cinc taules rodones i recollint també les aportacions escrites dels assistents, s'elaborarà un document que constituirà la base per al treball de les activitats successives.

Totes les sessions es realitzaran per mitjà de la plataforma Zoom de 10:00 a 11:30 horari de la Ciutat de Mèxic (8 h Els Angeles • 10h Bogotà • 10h Quito • 11 h Santiago • 15 h UTC • 17 h Espanya ). Per participar cal registrar-se prèviament a través del formulari en línia.

La taula del 7 de juliol, en la qual participaran les professores Blanca Arellano i Zaida Muixí, de l'ETSAB, entre d'altres, té per objectiu principal reflexionar sobre dos aspectes centrals sobre com la pandèmia afectarà l'estructura de les nostres ciutats: d'una banda sobre els límits de l' 'Model de ciutat' compacta i diversa, que s'ha elevat com el paradigma actual de ciutat sostenible. L'elevada interacció d'usos i d'activitats pròpies d'aquest tipus de ciutat promou la generació d'informació al mateix temps que redueix l'entropia física, mostrant una major eficiència en el consum d'aigua, energia i recursos. No obstant això, aquest model de ciutat es basa en una elevada densitat de població i d'activitat econòmica, així com d'un sistema mobilitat basat en el transport públic massiu.

D'altra banda, s'abordarà 'la ciutat i el gènere' en un entorn post-pandèmia. La dona ha estat una de les grans perjudicades pel confinament obligat pel COVID-19. La violència de gènere s'ha multiplicat i el treball de la dona ha arribat a límits extenuants. Es reflexionarà sobre la necessitat de canviar les estructures de poder existents a la ciutat contemporània, buscant un major protagonisme i empoderament de la dona, i promovent un paper més democràtic i equilibrat entre els gèneres.

També participarà en el seminari el professor de l'ETSAB Carlos Marmolejo, que parlarà sobre aspectes urbans i territorials en la taula rodona de l'21 de juliol.