El futur doctor ‘honoris causa’ de la UPC, Evert Hoek, protagonitza una exposició a Manresa

Descarregar

Imatge utilitzada al cartell de l'exposició, que es podrà veure fins al 10 de març

Descarregar

Retrat de jove d'Ever Hoek, referent mundial en enginyeria geològica, civil i minera

Descarregar

Falla de la mina a cel obert de Chambishi, a Zàmbia, un dels projectes en què ha participat Ever Hoek

Retrat d'Evert Hoek

El 15 de febrer, a les 19.30 h, s’inaugurarà, a la casa Lluvià de Manresa, l'exposició ‘Dr. Evert Hoek. El mestre de les roques’, en un acte presidit pel rector de la UPC, Francesc Torres, professor de la UPC a Manresa i comissari de la mostra, David Parcerisa.

13/02/2019

El 6 de març la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) investirà doctor honoris causa a l’enginyer mecànic Evert Hoek a la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, a un acte que s’emmarca en la celebració del 75è aniversari de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM).

Abans, i com a avantsala de la investidura, l’EPSEM ha organitzat, amb la col·laboració del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Demarcació de les Comarques Centrals,  l'exposició fotogràfica ‘Dr. Evert Hoek. El mestre de les roques’, a la casa Lluvià de Manresa (c. Arquitecte Oms, 5).

Inauguració de la mostra, el 15 de febrer
L’exposició s’inaugurarà divendres, 15 de febrer, a les 19.30 h,  en un acte que comptarà amb la intervenció de Francesc Torres, rector de la UPC, i del professor David Parcerisa, investigador del Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la UPC i comissari de l'exposició. Després de la presentació, Parcerisa oferirà als assistents una visita guiada per la mostra, la qual es podrà visitar fins al dia 10 de març, de dimecres a dissabte, de 18 a 20.30 h.  L’acte d’inauguració està obert al públic, prèvia confirmació d’assistència a l’adreça electrònica: comunicacio@epsem.upc.edu.

Es tracta d’una col·lecció de fotografies seleccionades i comentades pel mateix Hoek que mostren la trajectòria professional i investigadora d’aquest enginyer, referent mundial en l’àmbit de la mecànica de roques, l’estabilitat de talussos i les excavacions subterrànies.

L’aportació més destacada d’Evert Hoek (Rhodèsia del Sud, actualment Zimbàbue, 1933), ha estat la introducció del criteri de trencament de massissos rocosos de Hoek-Brown, que defineix el comportament de ruptura fràgil per compressió d’aquests massissos. Des de la publicació d'aquest estudi l’any 1980, aquest és el criteri que s’utilitza a escala mundial en enginyeria geològica, civil i minera.

Referent acadèmic en enginyeria minera

El paper d’Evert Hoek en el naixement i el progrés de la mecànica de roques ha esdevingut fonamental per al desenvolupament dels projectes d'enginyeria minera i civil en els darrers 60 anys. La qualitat de la seva recerca està avalada pel gran nombre de cites que acumulen els seus treballs.

Amb més d’un centenar d’articles publicats, Hoek també és autor de nombrosos llibres que s’han convertit en referents mundials. De fet, s’utilitzen com a material de referència acadèmica en l'àmbit de l’enginyeria del terreny, com ara en nombroses assignatures del pla d'estudis del grau en Enginyeria Minera i del màster en Enginyeria de Mines de la UPC a Manresa.