El Laboratori d’Enginyeria Marítima de la UPC testeja el submarí que ha batut el rècord mundial de profunditat

Els investigadors del LIM-UPC testejant els motors del nou submarí

Els investigadors del LIM-UPC testejant els motors del nou submarí

Descarregar

El motor del nou submarí DSV Limiting Factor (Triton 36000/2 model sumergible)

El Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM-UPC) ha estat l’encarregat de testejar els controladors dels motors del nou submarí ‘DSV Limiting Factor (Triton 36000/2 model submergible)’, dissenyat i fabricat per l’empresa Triton Submarines. El submarí ha aconseguit un nou rècord d’immersió, arribant a 10.928 metres de profunditat.

21/06/2019

El Canal d’Investigació i Experimentació Marítima del Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM-UPC) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha estat l’escenari de proves dels controladors dels motors del submarí DSV Limiting Factor, el primer amb capacitat per operar a una profunditat il·limitada. El nou submergible de l’empresa Triton Submarines ha aconseguit un nou rècord de 10.928 metres de profunditat a les fosses de les Marianes, la més profunda fossa marina coneguda, localitzada al fons del Pacífic nord-occidental, al sud-est de les Illes Mariannes. Aquest rècord  representa una nova marca mundial (l’anterior es remuntava al 1960).

La filial Triton Submarines EMEA de l’empresa americana de Patrick Lahey ha volgut testejar els controladors dels motors d’aquest nou submarí al LIM de la UPC, ja que disposa d'una infraestructura de laboratori i camp dissenyat per dur a terme la verificació experimental dels projectes desenvolupats. L’equip el projecte d’assaig ha estat coordinat pels investigadors Daniel González-Marco i Joaquim Sospedra.

El DSV Limitng Factor és un submergible pilotat amb capacitat per a 2 persones, i amb unes dimensions de 4,6 metres de longitud, 1,9 d’amplada i 3,7 d’alçada. La seva estructura és de titani i, a més, compta amb una bateria de 65 quilowatts l’hora, que permet les immersions de més de 16 hores.

Triton Submarines ha escollit Sant Cugat com a seu per dissenyar i construir el submarí, amb la participació de les empreses catalanes Gutmar, Ingenia i Ictineu, que han desenvolupat  alguns components clau d’aquest submergible.

Un laboratori referent a Europa

El LIM-UPC, vinculat a l’Escola de Camins (ETSECCPB) de la UPC, és un centre de recerca que té com a objectiu la recerca, la generació i la transferència del coneixement en els camps de l'enginyeria marítima i les ciències marines, i disposa d'infraestructures dissenyades per dur a terme la verificació experimental dels projectes desenvolupats. Un d’aquests equipaments és el Canal d’Investigació i Experimentació Marítima, dedicat a la generació combinada d’onatges i corrents per realitzar assaigs hidràulics controlats en enginyeria de ports, costes i oceanogràfica, així com en altres àmbits com l’aprofitament energètic dels recursos marins o l’aqüicultura.

Aquest canal de 100x3x7 metres, reconegut com a ‘Large Scale Facility’ per la direcció general de recerca de la Comissió Europea, està considerat com una Instal·lació Científico-Tècnica Singular (ICTS) per part del Ministeri de Ciència i Educació espanyol. A més, està finançat per la Unió Europea com a infraestructura de recerca de referència perquè els països de la UE i associats hi puguin dur a terme assajos científics per afrontar entre d’altres, el canvi climàtic.