El Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC estudiarà els corrents marins i onatges a la platja d'Altafulla

Acte de signatura del conveni. D'esquerra a dreta: Iván Cáceres, investigador del LIM; Marisa Méndez-Vigo, regidora de Medi Ambient; l'alcaldessa, Montse Castellarnau; el rector de la UPC, Daniel Crespo; Xavier Borràs; Agustín Sánchez-Arcilla i Daniel González Marco, investigadors del LIM
Descarregar

Acte de signatura del conveni. D'esquerra a dreta: Iván Cáceres, investigador del LIM; Marisa Méndez-Vigo, regidora de Medi Ambient; l'alcaldessa, Montse Castellarnau; el rector Daniel Crespo; Xavier Borràs, secretari accidental de l'Ajuntament; Agustín Sánchez-Arcilla i Daniel González-Marco, investigadors del LIM

La UPC i l’Ajuntament d’Altafulla han signat un conveni de col·laboració per estudiar i cercar solucions a l'impacte de l'acció del mar a la localitat, davant els efectes del canvi climàtic. El projecte, que durà a terme el Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM), té per objectiu assolir l’estabilització de la sorra i garantir la façana marítima de Botigues de Mar i el Parc de Voramar.

09/02/2023

El rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo, i l'alcaldessa d’Altafulla, Montse Castellarnau, acompanyada de la regidora de Medi Ambient, Marisa Méndez-Vigo, han signat el 9 de febrer el conveni per elaborar un estudi sobre els corrents marins i els onatges a la platja d’Altafulla.

A partir d'aquest acord, s’acceleren els tràmits per fer una diagnosi de l’actual situació de pèrdua de sorra de la platja altafullenca amb l’objectiu de prendre mesures per assolir un espai de sorra estable que garanteixi la conservació i la protecció de la façana marítima de Botigues de Mar i el Parc de Voramar. D’aquest estudi, s’extrauran les mesures a prendre per part del consistori, amb el vistiplau de Costes de la Generalitat de Catalunya i del Ministeri de Medi Ambient. Entre aquestes mesures s'inclou la instal·lació d’un sistema de geotubs de sorra i vegetació que anirien ensorrats davant la costa i que haurien de frenar els embats de les onades, i, per una altra banda, la construcció d’estructures submarines o superficials, com esculls o similars, a la zona de Botigues de Mar i Voramar per tal de facilitar l’acumulació natural de sorra.

L’alcaldessa d’Altafulla, Montse Castellarnau, s’ha mostrat “molt satisfeta” per l’acord i ha expressat estar convençuda que les mesures que es desprendran de l’estudi “contribuiran a reduir l'impacte de l'acció del mar, garantir la continuïtat de les activitats d'esbarjo, turisme i hostaleria i protegir la seguretat dels habitatges del barri marítim”.

En aquest projecte, en el qual treballarà el Laboratori d'Enginyeria Marítima (LIM) de la UPC, vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), es preveu la realització de diversos estudis amb una durada de dos a tres anys.